Delhaize. Bezoek aan stakerspost aan het Flageyplein in Elsene

Door Laure, foto’s door Karim

karim_delhaize01Gisteren gingen we naar de stakerspost van het personeel van Delhaize aan het Flageyplein in Elsene. Aan die stakerspost waren er niet alleen personeelsleden van Delhaize. Er was ook een oud-collega die het personeel kwam ondersteunen, de vakbondssecretaris die langs de verschillende winkels ging, de ordediensten (waarvan niemand echt wist waarom ze ter plaatse waren) en de directeur van de winkel die zich niet snel genoeg uit de voeten kon maken.

Veel werknemers waren geschokt. De directeur van de winkel had een poging ondernomen om met een moralistisch discours over het belang van het bedrijf en het feit dat een staking iedereen veel geld kost het personeel te overtuigen om niet in actie te gaan.

De woede, verbijstering, actiebereidheid en angst voor wat er morgen zal gebeuren, waren dominant onder de aanwezigen. Wij werden erg goed onthaald. Het voorstel dat we deden om hun petitie ook in de buurt te laten rondgaan, vond iedereen zeer goed. We spraken met Alex die al 14 jaar bij Delhaize werkt.


Hoe vernamen jullie het nieuws?

“De aankondiging kwam als verraad aan. Een maand geleden kwamen we in onze winkel samen en werd ons een mooie video getoond waarin werd gezegd dat de kosten van een dertigtal winkels moest aangepakt worden, maar dat alles toch goed ging. Om ons gerust te stellen werd gesproken over het engagement van de directie.

“Een maand later wordt dan aangekondigd dat 14 winkels dicht gaan en tot 2.500 jobs bedreigd zijn, naast een loonsverlaging voor iedereen. Ze zeggen ons dat een grote boot die niet genoeg vooruit gaat, wat ballast moet lossen.”

Wat bedoelen ze daarmee, maakt het bedrijf dan geen winst?

karim_delhaize02“Zij vinden dat er niet genoeg winst is. Sinds de crisis van 2008 heeft het bedrijf altijd winst gemaakt en kwam er geen herstructureringsplan. Er wordt in het ijle gesproken zonder op de concrete realiteit te wijzen.

“De mensen waren tevreden dat ze bij Delhaize kunnen werken. We hebben een loon met premies die niet enorm zijn, maar het is toch iets. We hebben maaltijdcheques en een dertiende maand. Het is allemaal niet veel, maar voor ons zorgen die kleine verworvenheden er voor dat het op het einde van het jaar wat gemakkelijker is.

“En nu voelen we de onzekerheid en de angst die versterkt wordt door wat de laatste tijd zagen, met Carrefour, ArcelorMittal,… De mensen voelen zich machteloos tegenover die herstructureringsplannen en afdankingen. Ze weten niet hoe we kunnen reageren. Het verhaal van die boot is al duizend keer boven gehaald. Maar het bedrijf maakt intussen wel winst.

“Er zijn ook koppels waarvan beide partners in dezelfde winkel werken. Zij zullen beiden hun werk verliezen. En wat met diegenen die nog een hypotheekaflossing hebben en die kinderen hebben? Er zijn ook mensen op het einde van hun loopbaan, die al meer dan 20 jaar in de Delhaize werken. Het is onmenselijk om hen op straat te zetten. Er wordt ons gezegd dat er plannen zijn, maar dat moeten we nog zien. We geloven daar niet in. We hebben nu zoveel gezien dat we de directie niet meer geloven of vertrouwen.

“Daartegenover kunnen we enkel in staking gaan. Is dat het enige middel? Dat denk ik niet, maar het is enige dat ik nu zie om onze stem te laten horen. Het volstaat niet dat iemand alleen voor de hoge pieten van Delhaize gaat staan en het ongenoegen uit te leggen.”

Wat zal er nu gebeuren?

“Delhaize toonde in het verleden steeds dat het goede ideeën had. Met wat de directie vandaag doet, zal het personeel niet met dezelfde ingesteldheid terug aan de slag gaan. Dit heeft hen geschokt. We zullen niet meer met plezier aan de slag gaan, maar enkel omdat het nodig is, omdat we stabiliteit nodig hebben en op het einde van de maand ons loon nodig hebben om te overleven.

“We zullen het personeel van de winkels die sluiten ondersteunen, maar ook de anderen. Want we zijn allemaal geraakt door die 2.500 afdankingen en ondergaan bovendien allemaal de gevolgen van het besparingsplan, denk maar aan de loonsverlagingen.

“We willen ook de klanten vertegenwoordigen. Het bedrijf heeft altijd nadruk gelegd op de goede dienstverlening aan de klanten. Vandaag eist de directie van ons dat we de best mogelijke service geven maar met een minimum aan personeel. Dat is niet meer mogelijk.

“In de winkel zijn we van 120 naar 85 personeelsleden gegaan. Als we de zieken, vakanties,… meetellen zitten we aan minder dan 75 mensen. We voelen al dat de kwaliteit van de dienstverlening niet meer dezelfde is. En toch willen ze nog personeel afpakken?! Ook daar vechten we tegen.

“Ik werk 14 jaar voor Delhaize en zag een aftakeling van de arbeidsvoorwaarden, maar ook een verhoging van de werkdruk. Er wordt ons gevraagd om polyvalent te zijn. Dat is tot op zekere hoogte heel goed. Er wordt ons gevraagd om tal van zaken in de winkel aan te leren, waardoor we niet altijd hetzelfde moeten doen. Maar nu wordt van ons geëist dat we over-polyvalent zijn en van de ene taak naar de andere vliegen zonder de tijd te hebben om deze taken correct uit te voeren. We halen geen voldoening meer uit ons werk en dat is erg frustrerend als je je werk goed wil doen.

“We zullen zien. We blijven in contact met de andere winkels en wachten af. We hebben weinig informatie. Er zit niets anders op dan hier vandaag actie te voeren. Om te tonen dat we er staan, dat we niet akkoord zijn met het plan en dat we solidair zijn met onze collega’s en met de andere winkels. Als we niets doen, staat de deur open. En dan zal de directie zich ongenaakbaar voelen en doen wat ze wil.”

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie

Reacties zijn gesloten.