Home / Sociaal / Media / Vernietigende mediakritiek op televisie…

Vernietigende mediakritiek op televisie…

Over de humor van de groep Neveneffecten lopen de meningen zoals bij ieder komisch programma uiteen. Maar in het nieuwe programma ‘Basta’ op één werden wel een aantal politiek relevante punten gemaakt. De vier ‘neveneffecten’ slaagden er in om een verzonnen nieuwsitem bovenaan de kranten en nieuwssites te krijgen. De boodschap is duidelijk: geloof niet zomaar wat de traditionele media u voorschotelen!

Op de dag van de voorlaatste verkiezingen twee jaar geleden besloten de ‘neveneffecten’ een test te doen met de media. Ze produceerden een totaal van de pot gerukt persbericht over hoe lang de kiezers in het kieshokje verbleven. Er werd een niet-bestaand onderzoeksbureau in het leven geroepen en de cijfers werden ter plekke verzonnen: we deden er 1,8 keer zo lang over als bij vorige verkiezingen en vrouwen bleven langer in het stemhokje dan mannen. Er werd een pittig feitje aan toegevoegd: een vrouw deed er maar liefst 14 minuten over om te stemmen.

De reacties van de media waren overweldigend. Het persbericht werd overal opgenomen als groot nieuws, de fictieve bejaarde vrouw die 14 minuten lang twijfelde in het kieshokje haalde zelfs de voorpagina van ‘Het Laatste Nieuws’. Het bericht op zich haalde zowat alle media, inclusief de zogenaamde ‘kwaliteitsmedia’.

Het programma ‘Basta’ liet hierover Nick Davies aan het woord. Davies is journalist bij The Guardian en auteur van het boek ‘Flat Earth News’ (in het Nederlands vertaald als ‘Gebakken Lucht’, lees hier een recensie van dit boek op onze site). Die stelde dat journalisten omwille van de tijdsdruk amper nog enige bronnen controleren. Hierdoor staan de traditionele media vol halve waarheden en hele leugens, als het maar goed gebracht wordt.

Dat werd bevestigd door het onderzoek van de ‘Neveneffecten’. Die slaagden er in de media berichten te laten overnemen die totaal verzonnen waren. Van de tijd dat we in het kieshokje over het verband tussen seksuele activiteiten en kiesgedrag. Deze laatste ‘studie’ werd ontmaskerd in de media. Maar bij de laatste verkiezingen, vorig jaar, haalden de Neveneffecten al opnieuw de media met een verzonnen bericht over het feit dat kledingkeuze het stemgedrag zou verraden.

De reacties op de mediakritiek klonken een pak minder luid dan de valse berichtgeving die werd overgenomen. Wat vonden de kranten van ‘Basta’? De Morgen hield het op de vaststelling dat de wijze waarop Mobistar werd beetgenomen "hilarisch" was…

Opvallend is dat het zo lang duurde vooraleer de valse berichten werden ontmaskerd. Eveneens opvallend is de vaststelling dat inhoudsloze fait divers zonder enig probleem de media halen, terwijl pakweg persberichten van een partij als LSP als niet relevant worden beschouwd door dezelfde media. ‘Een socialistisch antwoord op de crisis? Geef ons liever nietszeggende cijfers met een vleugje seks. Dat verkoopt beter.’ Dat is de inhoud van de traditionele media vandaag. Alleszins maakt deze stunt duidelijk waarom er nood is aan onze eigen alternatieve media waar wel de tijd wordt genomen om kritische standpunten in te nemen.

Hieronder een uittreksel uit het programma dat maandagavond werd uitgezonden.

Leave a Reply