Elon Musk dankt af bij Twitter. Haal de sociale media uit private handen!

De miljardair en charlatan Elon Musk nam het roer over bij Twitter. Dat invloedrijke socialemediabedrijf kondigde meteen een reeks ontslagen aan. Overal ter wereld wordt personeel van het bedrijf getroffen, mogelijk dreigt de helft van de werknemers afgedankt te worden. Daaronder een groot deel van de 500 personeelsleden in Dublin.

Door Dan O’Rourke (Socialist Party, ISA in Ierland)

Nadat Elon Musk het bedrijf veel te duur kocht voor 44 miljard dollar, probeert hij nu in de kosten te snijden zodat zijn investering rendeert. Het personeel kreeg het nieuws schandalig genoeg per e-mail te horen. Het doet in Ierland denken aan het personeel van Debenhams dat in 2020 ook moest opdraaiden voor de blunders van hun incompetente bazen.

Musk houdt vol dat hij Twitter heeft gekocht omdat hij gelooft “dat het belangrijk is voor de toekomst van de beschaving om een gemeenschappelijk digitaal stadsplein te hebben, waar een breed scala aan overtuigingen op een gezonde manier kan worden besproken, zonder toevlucht te nemen tot geweld.” Het geld voor de deal werd gefinancierd door Prins Alwaleed bin Talal. Dit betekent dat de Saoedische staat, nauwelijks een baken van vrije meningsuiting, nu de tweede grootste eigenaar van Twitter is.

Musk’s wanbeheer van het platform heeft er al voor gezorgd dat een stortvloed van verachtelijk misbruik het platform overspoelt. Ondertussen wachten eerder verbannen haatopruiers op hun terugkeer.

De aankondiging bij Twitter komt nu andere techbedrijven hun werknemers opofferen aan Wall Street. Sinds september hebben bedrijven als Snap, Netflix en Microsoft in de VS meer dan 41.000 werknemers ontslagen.

Andere techgiganten gaan dezelfde weg op. Facebook waarschuwt voor massale ontslagen na Zuckerbergs dure flop Metaverse en de daaropvolgende koersdaling. Online betalingsbedrijf Stripe, opgericht door de Ierse broers John en Patrick Collison, ontslaat wereldwijd 14% van zijn personeel.  Stripe heeft ongeveer 600 mensen in dienst in Ierland en Facebook meer dan 4000.

Met Ierland als “tech-hub” (aka belastingparadijs) van Europa zijn vele honderden werknemers nu blootgesteld aan de grillen van hun bazen. Voorheen werd deze sector gezien gezien als een goed betaalde en veilige, waarbij het personeel erop kon vertrouwen dat de grote vraag naar hun werk zorgde voor het behoud van goede lonen, voordelen en stabiliteit.

Aan dit tijdperk van relatieve stabiliteit lijkt echter een einde te komen. Naast de onzorgvuldige handelspraktijken van tech-bazen en de algemene vertraging van de economie, zijn er andere factoren die dit fenomeen veroorzaken: een toename van ontwikkelaars op de markt, efficiëntere processen en het begin van automatisering. Dit alles kan de onderhandelingspositie van het personeel in de technologiesector ondermijnen. Over het algemeen zijn ze bovendien niet bij een vakbond aangesloten.

Het is nu tijd om deze situatie recht te zetten. Het is essentieel dat vakbonden nu initiatieven nemen om personeel uit de technologiesector te werven en te organiseren. En ook dat techwerkers, zowel in de bedrijven die het moeilijk hebben als in de bedrijven die stabiel zijn, zich samen organiseren om weerstand te bieden tegen de grillen van de bazen en de kapitalistische markt.

Als we afgaan op berichten van ex-Twitterwerknemers en achterblijvers, is het gevoel van gemeenschap en solidariteit onder het personeel van Twitter sterk. Georganiseerd tegen Musk en andere incompetente tech-bro’s zou deze solidariteit een krachtig wapen zijn.

Het internet als openbaar nut

Het internet werd oorspronkelijk gebouwd om het vrij en open delen van informatie mogelijk te maken – in wezen een digitale bibliotheek. De komst van de op winst gerichte tech-bro’s veranderde het internet in het helse landschap dat we nu kennen.

Jack Dorsey, de oprichter van Twitter, verklaarde dat hij het betreurde dat Twitter een bedrijf was geworden, in plaats van een open protocol zoals e-mailtechnologie, die niet centraal wordt gecontroleerd en niet beheerd met het oog op winst. Maar zelfs e-mail, ontstaan toen het internet minder marktgericht was, is overspoeld met spam en zwendel.

Een op de vrije markt gebaseerd systeem betekent dat de gebruikswaarde en de gebruikerservaring ondergeschikt zijn aan winstoptimalisatie. Het advertentie-inkomstenmodel van de sociale mediagiganten houdt in dat de algoritmen zijn ontworpen om koste wat kost de aandacht van de gebruikers te trekken om het platform waardevoller te maken voor de adverteerders, meestal door het bevorderen van controverses en over het algemeen schadelijke standpunten.

Opdat sociale media hun potentieel als nuttig informatie- en discussie-instrument voor de hele samenleving zouden waarmaken, moeten ze worden bevrijd van de beperkingen en verplichtingen van de vrije markt. Bedrijven als Twitter, Instagram en Facebook moeten publiek eigendom worden en democratisch worden bestuurd door hun hoogopgeleide werknemers, met echte inbreng van gebruikers en goede regulering door de staat. Ze zouden dan zonder winstoogmerk gerund kunnen worden, met een verbod op reclame.

Delen: Printen: