Porsche maakt recordwinsten. Wordt dit de nieuwe koers voor Volkswagen?

Porsche heeft recent haar aandeel van Volkswagen opgedreven en controleert nu 27,4% van de VW-aandelen. Wellicht zal Porsche hierdoor ook meer te zeggen krijgen in de beslissingen van VW. De richting van Porsche is alvast duidelijk: het bedrijf maakte 2,11 miljard euro winst in het vorige boekjaar.

In het boekjaar dat midden 2006 werd afgesloten, bereikte Porsche een recordwinst van 2,11 miljard euro. In het boekjaar 2005/2006 was er een omzet van 7,27 miljard euro (10,5% hoger dan een jaar voordien). In dat boekjaar werden 96.794 wagens verkocht. Dat betekent dat er zowat 20.000 euro winst gemaakt werd per verkochte auto. Met prijzen van 50.000 tot 100.000 euro per auto, komt dat neer op 20% tot 40% van de verkoopprijs die pure winst is voor Porsche.

In de eerste vier maanden van het nieuwe boekjaar steeg de omzet lichtjes met 0,7% tot 2,05 miljard euro. Er valt dus te verwachten dat Porsche ook dit boekjaar enorme winsten zal boeken. Nochtans is de verkoop van de wagens wat teruggevallen. Er was een daling van de verkoop met 1,7% tot 29.640 wagens in de eerste vier maanden van het nieuwe boekjaar (dus vanaf 1 augustus). Er werden minder, maar duurdere wagens verkocht.

De winst kwam deels door de verkoop van bepaalde bedrijfsonderdelen, maar het vorige boekjaar werd eveneens een winst van 1,24 miljard euro gerealiseerd. Er kan dus gesteld worden dat er gemakkelijk tot 10.000 euro winst per auto wordt gemaakt. Met 25.000 werknemers komen we dan nog aan een winst van zowat 50.000 euro per jaar per arbeider.

Porsche heeft haar aandeel in Volkswagen de afgelopen periode opgedreven tot 27,4% en het wil komen tot 29,9% van de aandelen. Daarmee wil het bedrijf inspraak hebben over de koers die gevaren wordt door VW. Met de doorgedreven samenwerking wil Porsche besparen op de productie door dit grootschaliger te doen. De carroserie voor de sportwagen Panamera zal bijvoorbeeld in de VW-fabriek van Hannover gemaakt worden.

Het aantal aandelen blijft net onder de 30% omwille van legale redenen, maar in de praktijk is er toch steeds meer sprake van een overname van Volkswagen door Porsche. En de bedoelingen van Porsche zijn eveneens duidelijk: meer winst maken!

Bij Volkswagen liggen de winsten per verkochte wagen lager dan bij Porsche. Zelfs de totale winst is beperkter (1,2 miljard euro voor VW). Zal de directie van VW onder invloed van Porsche proberen die winsten op te drijven door meer winst te maken per verkochte wagen? Alles wijst alvast in die richting.

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie