Home / Op de werkvloer / Autosector / Tachtig jobs in gevaar bij Adient in Assenede

Tachtig jobs in gevaar bij Adient in Assenede

Spandoek op een vorige stakingsactie bij een toeleverancier van Volvo Cars

Tijdens een bijzondere ondernemingsraad heeft het Asseneedse bedrijf Adient de intentie bekendgemaakt om de nachtploeg af te schaffen. Adient levert zetels aan Volvo Cars Gent en boekte vorig jaar nog meer dan 5 miljoen euro winst.

Eind vorig jaar introduceerde Volvo Cars Gent het nieuwe XC40-model. Dat ging gepaard met een daling van het aantal geproduceerde auto’s per dag. Volgens Adient is het aantal gevraagde zetels daardoor niet langer voldoende om drie volwaardige ploegen tewerk te stellen. Nochtans blijft de werkdruk bij de zetelproducent ondanks die gedaalde vraag ontzettend hoog.

In 2014 brak er bij Adient (toen nog Johnson Controls) zelfs een spontane staking uit om die hoge werkdruk aan te klagen. In die periode laste de zetelproducent gemiddeld meer dan één shift technische werkloosheid per week in, terwijl de werknemers tijdens de rest van de week aan een onhoudbaar ritme moesten werken. Dankzij de staking was het management genoodzaakt om verandering te beloven en 25 nieuwe mensen aan te werven.

Vier jaar later blijft er van die vooropgestelde verandering weinig over. Het bedrijf maakt nog geregeld gebruik van technische werkloosheid, waardoor werknemers tijdelijk terugvallen op een werkloosheidsuitkering. Ook Volvo Cars Gent zelf maakt regelmatig gebruik van dezelfde maatregel. Vaak laste het bedrijf zelfs meerdere shiften werkloosheid per maand in, om enkele weken nadien verplicht zaterdag- of zondagwerk aan te kondigen. Op die manier hoopt het bedrijf zijn productie beter af te stemmen op de fluctuerende klantvraag.

In realiteit schuift Volvo daarmee een groot deel van zijn kosten af op de gemeenschap, terwijl de winsten uiteraard voor het bedrijf zelf zijn. In periodes van verminderde vraag vallen werknemers immers terug op een door de gemeenschap betaalde uitkering, terwijl in drukke periodes verplicht weekendwerk wordt geëist waarvoor de werknemers amper compensatie krijgen. Door de maatregel van technische werkloosheid, bovenop de vele andere fiscale achterpoortjes, blijft België voor grote bedrijven als Adient en Volvo dan ook een interessant land om in te investeren.

De enorme winsten die beide bedrijven boeken, gaan echter ten koste van de fysieke en mentale gezondheid van het personeel. Stress, burn-outs en fysieke kwalen blijven toenemen. LSP verzet zich dan ook tegen de aangekondigde afdankingen bij Adient, en pleit daarentegen voor een betere verdeling van de werkdruk. Een arbeidsduurvermindering naar 32 uur per week zonder loonverlies en met bijkomende aanwervingen kan een belangrijke eis zijn om in te gaan tegen de huidige winsthonger van bedrijven als Adient.