General Motors. Ook acties bij Opel in Antwerpen

De aankondiging van General Motors over de mogelijke sluiting van haar fabriek in Portugal stoot op verzet. Er komen een reeks acties in de verschillende Europese vestigingen, waaronder ook bij Opel in Antwerpen. In 2005 circuleerden op internationaal vlak reeds cijfers over 12 fabrieken die dicht moesten en 30.000 arbeiders die weg moesten in de VS. Nu kondigt het automobielbedrijf de ene herstructurering na de andere aan.

De klap van het verdwijnen van een shift in het Britse Ellesmere Port ligt nog niet volledig achter de rug of de 900 arbeiders die hun werk daar verliezen hebben het vooruitzicht om vervoegd te worden door 1.150 arbeiders in het Portugese Azambuja. Mogelijk zou die vestiging dichtgaan. Vorig jaar verdwenen ook al heel wat jobs in de Duitse Opel-vestigingen.

De afdankingen leiden tot protest van de vakbonden en dit op Europees niveau. Ook in Antwerpen worden werkonderbrekingen gepland op vrijdag 23 en zondag 25 juni. Het werk zou “een aantal uren” neergelegd worden. Bovendien hebben de vakbonden aangekondigd dat er geen overuren zouden gepresteerd worden uit protest tegen de mogelijke sluiting in Portugal. In Europa heeft General Motors 11 fabrieken met in totaal zo’n 60.000 werknemers.

Op zich is het erg positief dat de vakbonden zich op Europees niveau organiseren om in te gaan tegen besparingsplannen in specifieke vestigingen. Anderzijds zien we dat er in de automobielsector een bijzonder defensieve houding is bij de vakbonden omwille van de overproductie in de sector. Er zijn nu reeds teveel wagens en door het opdrijven van de productiviteit wordt het mogelijk om met steeds minder personeel meer wagens te produceren.

De automobielsector maakt duidelijk wat een overproductiecrisis in een bepaalde sector inhoudt. Wij denken dat het noodzakelijk is om te vechten voor iedere job en tegen iedere verslechtering van de arbeidsomstandigheden. Daarom verzetten we ons ook tegen de nieuwe CAO voor de sector. Het zal echter noodzakelijk zijn om ook offensieve eisen naar voor te brengen. Dat kan onder meer door op te komen voor de nationalisatie van fabrieken die met sluiting worden bedreigd om onder publieke controle wagens te produceren.

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie