Home / Belgische politiek / Lokaal - Antwerpen / #24nov. Interviews aan enkele Mechelse piketten

#24nov. Interviews aan enkele Mechelse piketten

Door Christophe (LSP Keerbergen)

Met enkele leden van LSP-Keerbergen bezochten we piketten in Mechelen, onder meer bij de NMBS, De Lijn en CG Power Systems Belgium NV. Bij dat laatste bedrijf en bij De Lijn namen we een interview af met enkele delegees.

Het pikket bij CG Power Systems Belgium goed georganiseerd. Er waren zo’n 30 actievoerders van de verschillende vakbonden van de arbeiders. We verkochten er twee exemplaren van onze stakersgazet en verdeelden ons pamflet. We spraken er met Gina van ABVV-Metaal.

Los van alle maatregelen van de regering, zijn er extra redenen om te staken die te maken hebben met het bedrijf?

“Er is grote onzekerheid voor de nabije toekomst. Er waren in 2012 reeds zware herstructureringen. Er wordt veel van technische werkloosheid gebruik gemaakt. We krijgen weinig nieuwe orders binnen. Voor de herstructurering werkten hier 800 mensen. Nu nog 600.”

Hoe hebben jullie zich voorbereid op de staking?

“We hebben individuele gesprekken gevoerd om de staking voor te bereiden.”

Hoe bekijken jullie hier de staking?

“Deze staking is een opstap naar de algemene staking.”

Wat produceren jullie hier concreet?

“Wij produceren transformatoren voor Europa en eigenlijk ook voor de hele wereld.”

Hoe groot is de actiebereidheid?

“Ik kan niet spreken voor de bedienden maar bij de 300 arbeiders, zijn er 80 roden, 80 groenen en 10 blauwe in staking. Dat zijn 170 arbeiders. Zo’n 60 arbeiders zijn langdurig ziek. Er zijn 30 werkwilligen. De 40 overigen hebben verlof genomen. Deze cijfers zijn afgerond.”

cgpower1

cgpower2

 

Bij De Lijn bezochten we het piket aan de stelplaats Mechelen-Noord. Hier waren er een tiental actievoerders op een goed georganiseerd piket. Er werd meteen koffie aangeboden en we hoorden er dat de staking volledig was. We spraken met een militant van ACOD en een delegee van ACV-Openbare Diensten.

Waarom staken jullie?

“Dit is heel duidelijk. Het regeerakkoord knibbelt op De Lijn. Er komen zo’n 30 miljoen euro besparingen (gefaseerd wel). De grootste bezorgdheid is wat er gaat gebeuren. Zal het openbaar vervoer verder afgebouwd worden? Zullen de ticketprijzen fel de hoogte ingaan? Nu moeten 65+ mensen ook betalen. Het is onlogisch dat het openbaar vervoer duurder wordt voor minder aanbod van bussen. Men spreekt van lederen zetels in de bussen terwijl in de praktijk de bussen vaak oplapwerk zijn. 50% van de lijnen worden uitbesteed aan de privé. Hun inkomsten blijven wel dezelfde en daar komen geen besparingen. Er zullen waarschijnlijk diensten sneuvelen. Lijn 540 wordt heropgestart maar deze wordt nu gepacht door een belbus waardoor de pachter iets anders krijgen moet krijgen want deze contracten liggen lang vast.”

Hoe groot is de stakingsbereidheid?

“Geen werkwilligen. Niemand. Toen er 1 werkwillige kwam is hij vrij snel overtuigd geraakt om niet te rijden. Aan het piket staan niet enkel militanten maar ook gewoon chauffeurs.”

lijn1

lijn2