Kort & Krachtig

Iedere zaterdag publiceren we een overzicht van enkele opvallende nieuwtjes, feiten, opmerkelijke uitspraken of video’s.


Notionele intrestaftrek
Dinsdag bracht De Tijd een interview met Wilfried Verstraete, topman van kredietverzekeraar Euler Hermes. Het is niet onze gewoonte om patroons een forum te geven op socialisme.be. Maar de uitspraken van Verstraete over de notionele intrestaftrek zijn toch opmerkelijk. “Ik ben een grote tegenstander van de notionele intrestaftrek. Natuurlijk hebben wij daar ook gebruik van gemaakt, maar hij heeft ons nog geen enkele job extra doen creëren. En als hij morgen wordt afgeschaft, zal ook niemand ontslagen worden. En die holdings die hier zitten, zoveel mensen werken daar nu ook weer niet. De extra inkomsten die je krijgt door de notionele intrestaftrek af te schaffen zou je perfect kunnen aanwenden om de schuld af te bouwen. Of om opnieuw te investeren in de economie.”



Fijn stof
Het goederentransport per spoor is de afgelopen jaren afgebouwd. Een openbare dienst voor goederentransport behoort nu eenmaal niet tot de politieke prioriteiten. Nochtans zijn er meer dan goede argumenten voor een drastische publieke investering in goederentransport per spoor. Zo lazen we maandag in De Standaard: “Een derde van het zeer fijn stof (PM 2.5) en tot 41 procent van het fijn stof (PM10) van alle verkeer in Brussel is afkomstig van vrachtvoertuigen. Dat concluderen La Libre Belgique en Le Soir uit een studie van het Brussels Studies Institute. Het goederenverkeer is ook goed voor een groot deel van de CO2-uitstoot. ‘Vrachtvoertuigen vertegenwoordigen momenteel 14 procent van het verkeer aan de invalswegen van het gewest’, laten de onderzoekers weten in hun conclusies. Dat goederenverkeer is volgens de studie dan ook verantwoordelijk voor maar liefst 25 procent van de CO2-uitstoot, 41 procent van de uitstoot van het fijn stof (PM 2.5) en 33 procent van de uitstoot van zeer fijn stof (PM 2.5) van al het verkeer in Brussel. Volgens het Planbureau neemt het aantal ton-kilometers afgelegd door vrachtvoertuigen in ons land nog met 68 procent toe tussen 2008 en 2030 in België.”



Directe actie
ministertreinMaandag lazen we op demorgen.be: “In de buurt van Dinant hebben leden van de socialistische spoorvakbond vandaag een trein met aan boord de nieuwe mobiliteitsminister Jacqueline Galant tot stilstand gebracht. Ze protesteerden daarmee tegen de geplande besparingen van de regering bij de NMBS en tegen het voornemen om een minimumdienst in te voeren. Minister Galant was in Dinant op de trein gestapt om de langste spoorlijn in ons land die voorzien is van het nieuwe veiligheidssysteem ETCS in te rijden. Ook de spoorbazen Jo Cornu (NMBS) en Luc Lallemand waren daarbij aanwezig. In het station van Gendron-Celles moest de trein een noodstop maken omdat de actievoerders er voetzoekers op het spoor hadden gegooid. De minister stapte uit en had een kort gesprek met de vakbondsmensen. Ze vroeg nog een beetje tijd om volledige klaarheid te kunnen scheppen over het begrotingsplaatje voor de spoorwegen. Donderdagmorgen gaat ze met de vakbonden spreken. “Ik ben geen begrotingsminister, maar de veiligheid en het personeel worden buiten de besparingen gehouden”, zegt minister Galant. Ze kon de actievoerders echter niet overtuigen.”



Democratie…
Waarom wil het hoofd van de regering van Hong Kong, Leung Chun-ying, niet toegeven aan de betogers die meer democratie eisen? Zijn antwoord in de South Morning China Post was opmerkelijk: omdat meer democratie zou betekenen dat “armere mensen in de stad de verkiezingen kunnen domineren”. En dat willen de Chinese autoriteiten uiteraard niet. Het is overigens niet omdat er vrije verkiezingen zijn dat de agenda van armere mensen ook effectief de politieke discussies domineren, daarvoor is er meer nodig dan gewoon verkiezingen. Maar de openlijke kritiek van Leung Chun-ying is daarom niet minder opmerkelijk.



Rekenkunde
krollN-VA en MR vinden elkaar ook op het vlak van de betere rekenkunde. Philippe Muyters moet zijn meerdere erkennen in MR-minister Jacqueline Galant. Het Nieuwsblad merkte vorige zondag op: “Geen 2,1 miljard euro, maar ‘slechts’ 663 miljoen euro. Zo veel moet de NMBS besparen. De MR-ministers van Begroting en Mobiliteit blijken zich stevig vergist te hebben. De voorbije dagen bevestigden ze in de Kamer nog het gigantische bedrag, maar daar blijkt nu niets van te kloppen. ‘We hebben ons vergist’, klonk het gisteren op het kabinet van Galant. ‘Geen idee hoe dat kon. Misschien is er verwarring ontstaan met de schuld van infrastructuurbeheerder Infrabel. Die bedraagt toevallig 2,1 miljard euro.’ Gisteren barstte nog een spontane spoorstaking los naar aanleiding van de vele berichten over de broodnodige besparingen bij de spoorwegen.’Van het budget gaat tegen 2019 663 miljoen euro af. Hoe die vergissing is kunnen gebeuren, weten we niet.’ Zaterdag op de RTBF bevestigde Galant de 663 miljoen, maar wees ze elke fout van de hand.” Ondertussen blijkt dat het oorspronkelijke bedrag wel degelijk correct was. Het totale budget voor de NMBS voor de komende vijf jaar zou met 2 miljard afnemen. Kan u niet meer volgen? Cartoonist Kroll vat het hiernaast even samen.



Niet fundamenteel
Karel Van Eetvelt, de minister… excuseer nog steeds de topman van Unizo, heeft het niet op vakbondsacties begrepen. Dat is niet nieuw. Ook dat hij bij iedere stakingsactie meer aan bod komt in de gevestigde media dan de organisatoren van de stakingsacties, is niet nieuw. In Knack was het deze week weer zo ver. “Ik heb nog nooit iets fundamenteel zien veranderen door een vakbondsactie”, verklaarde hij. De afschaffing van kinderarbeid, betaald verlof, sociale zekerheid, algemeen stemrecht,… zijn blijkbaar helemaal niet fundamenteel voor Van Eetvelt.



Distantiëren
Distantiëren, dat is iets wat N-VA van moslims vraagt. Zelf hebben ze het daar moeilijker mee als het om hun eigen verleden gaat. Commentaar geven over zaken uit de vorige eeuw, is volgens N-VA niet nodig. Maar zelf deelnemen aan bijeenkomsten daarover is geen probleem. De twee maten en twee gewichten van de N-VA beginnen wel heel zichtbaar te worden. Dat was deze week het geval met parlementslid Koenraad Degroote (N-VA) die het welkomstwoord verzorgde op een colloquium over de fascist Joris Van Severen. Meer nog, als burgemeester van Dentergem biedt hij op kosten van de belastingbetalers (hoezo gratis bestaat niet?) de aanwezigen een drankje aan. Van Severen veroordelen doet Degroote niet. Dat het een fascist was moeten “we zien in de historische context van toen”. Nog iets dat we in de ‘historische context van toen’ moeten zien: apache.be maakte bekend dat Jan Jambon mee aan de wieg van de Brasschaatse afdeling van het Vlaams Blok stond.



Napoleon
Het AFF haalde een straffe uitspraak van Jan Penris (Vlaams Belang) uit de Gazet van Antwerpen in de rubriek “De week in zeven citaten (en eentje extra)”. “Ik ga de nieuwe bazen steunen, ik vind Tom Van Grieken een goede keuze, ook al hebben we met één kandidaat niet echt een keuze, wel? (lacht) Maar als Filip mij nodig heeft dan sta ik klaar. Ik blijf Dewinteriaan tot mijn laatste dagen. Zoals maarschalk Michel Ney trouw bleef aan Napoleon tot het bittere einde.” Vlaams Belang-Kamerlid Jan Penris blijft Filip Dewinter steunen, tot en met als Filip Dewinter als een Napoleon ten onder gaat. (Gazet van Antwerpen, 18 oktober 2014)



De leider en de vakbonden



Alles kan beter…
demorgentweet

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie

Verwante artikels:

Kort & Krachtig

Kort & Krachtig

Kort & Krachtig

Kort & Krachtig

Kort & Krachtig

Kort & Krachtig