Dendermonde. Protest tegen afbouw van openbaar vervoer

Dendermonde wordt hard geraakt door de besparingen bij het spoor en De Lijn. Maar liefst 20% van de afgeschafte treinen hebben betrekking op Dendermonde. Een aantal buslijnen wordt beperkt, de snelbus naar Sint-Niklaas verdwijnt volledig. LSP protesteert en houdt een actie op woensdag 21 maart (om 19u aan de gemeenteraad) gevolgd door een bijeenkomst waar ook syndicalisten van bij het spoor en De Lijn zullen spreken.

Pamflet van LSP-Dendermonde

OPENBAAR VERVOER

In functie van reizigers en personeel, niet in functie van besparingen!

HUN PLANNEN … SCHRAPPEN VAN TREINEN, BUSSEN EN STOPPLAATSEN

Op 5 juli 2011 besliste de Raad van Bestuur van de NMBS over het door de directie uitgewerkte besparingsplan: afschaffen van 941 treinen en 40 stopplaatsen niet langer bedienen. In oktober werden deze plannen na protesten teruggebracht tot het schrappen van 193 treinen (in tweede instantie nog 302) en het sluiten van 36 stopplaatsen. Hoewel het volgens de NMBS enkel over treinen met een lage bezetting zou gaan, wordt duizenden reizigers hun mobiliteit ontzegd.

Bij De Lijn wil de directie 60 miljoen euro besparen. Daartoe is een receptenboek van maatregelen opgemaakt waaruit de regering kan kiezen. Onder meer het voorstel om het gratis openbaar vervoer voor 65+ af te schaffen, de Buzzypas duurder te maken voor niet-schoolgaande jongeren, het schrappen van lijnen en het “heronderhandelen van een aantal arbeidsvoorwaarden”. De Vlaamse regering kiest in de eerste plaats voor het optrekken van de tarieven, zonder evenwel de andere opties te laten vallen.

DENDERMONDE: Zowel wat treinen als bussen betreft, deelt de regio Dendermonde zwaar in de besparingen van de vervoersmaatschappijen. 20% van de afgeschafte binnenlandse treinen heeft rechtstreeks betrekking op Dendermonde. Meerdere buslijnen zullen enkel nog rijden op schooldagen en “andere drukke momenten”. De snelbus naar Sint-Niklaas verdwijnt zelfs volledig. Daarnaast is er de verhoging van de tarieven, die voor iedereen voelbaar zullen zijn.

“BETERE DIENSTVERLENING” MET MINDER PERSONEEL EN MIDDELEN

Strijd versus banken redden: het kostenplaatje

Stakingen en acties, zeker bij het openbaar vervoer, worden in de media gezien als een gijzeling van de bevolking met een hoge maatschappelijke kost. De algemene staking van 30 januari zou ons land €18 per inwoner gekost hebben. Het redden van de banken kostte iedere Belg echter €2500, met een extra €13.000 per Belg aan staatswaarborgen voor diezelfde banken erbovenop.

De loonmassa bij zowel NMBS als de Lijn wordt gezien als de grootste kost. De huidige plannen hebben dan ook een zware impact op het personeelsbestand. Bij het rijdend treinpersoneel gaan 210 posten verloren, aan de loketten een gelijkaardig aantal. Een derde van het personeel in de administratieve diensten zou niet vervangen worden. In de ateliers wil de directie een ‘efficiënter’ werkregime opleggen. Op termijn worden 650 voltijdse posten in de ateliers afgeschaft. Gepensioneerden zullen niet meer vervangen worden. En nog is dit volgens het VBO en de NMBS-top niet voldoende. Beiden willen af van het personeelsstatuut en ze maken er geen geheim van dat wat hen betreft contractuele tewerkstelling de regel wordt.

Ook bij de Lijn zijn er zware gevolgen voor het personeel. Het schrappen van ritten zorgt voor minder chauffeurs en het snoeien in de technische ondersteuning zorgt voor een verhoging van de werkdruk. Toch maakt de Lijn zich sterk dat er geen naakte ontslagen zullen vallen. Wel zullen de personeelsleden die met pensioen gaan niet meer worden vervangen. Vrij vertaald: er verdwijnen jobs.

DENDERMONDE: Snoeien in het aanbod zal de Dendermondse reiziger niet ten goede komen. Net zomin als het snoeien in de technische ondersteuning (meer pannes en vertragingen), schrappen van stopplaatsen en haltes (daling van de bereikbaarheid), minder personeel in de stations (toename van onveiligheid en afname van ondersteuning voor reizigers). Wie gedwongen wordt om de auto te nemen, zal te maken krijgen met langere files.

GRATIS EN DEGELIJK OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN

Hoezo geen geld?

  • 20 miljard door echte strijd tegen fiscale fraude,
  • 17,3 miljard door afschaffing van de notionele interest,
  • 9 miljard door komaf te maken met de fiscale geschenken aan bedrijven, voorts extra heffingen op beursverrichtingen en op de woekerwinsten van Electrabel en andere.
  • In 2010 spendeerde de NMBS €200 miljoen aan externe consultancy. De ervaring van het eigen personeel wordt nauwelijks aangewend.
  • De splitsing van de NMBS kost jaarlijks €100 miljoen aan bijkomende directies en administraties.
  • Door het zeer nadelige energiecontract met Suez gaat er ieder jaar €10 miljoen verloren.

Wereldwijd willen regeringen zich een uitweg uit de crisis spenderen. Nauwelijks zijn de banken aan de kassa gepasseerd of ze staan alweer in de rij. Deze keer samen met een reeks industriële reuzen. Op ieder herstelplan, volgt een nieuw, nog drastischer. De schulden die hierdoor gemaakt worden, moeten vroeg of laat terugbetaald worden. De eerste sectoren die getroffen worden zijn de openbare diensten zoals onderwijs, gezondheidszorg, openbaar vervoer en de post. De huidige politici willen deze sectoren inkrimpen en uitverkopen, om zo te komen tot ‘gezonde bedrijven’.

De liberale logica hierachter heeft enkel tot doel om op termijn te privatiseren. De gevolgen van een geprivatiseerd openbaar vervoer zijn te zien in Groot-Brittannië: ongevallen, slechte infrastructuur, dure tickets en slechte arbeids- en loonvoorwaarden. In Londen is er zelfs het fenomeen van de ‘mobiliteitsarmoede’.

De Linkse Socialistische Partij verdedigt echter een ander herstelplan voor het openbaar vervoer. Wij kiezen voor een openbaar vervoer met inspraak van allen die van de dienst gebruik maken of ervoor werkt. In tegenstelling tot investeerders en aandeelhouders, is ons uitgangspunt dat van efficiëntie, toegankelijkheid en kosteloosheid. Dat hier voldoende geld voor is, blijkt duidelijk uit het kader hiernaast (Hoezo geen geld?)

DENDERMONDE: Op grondgebied Dendermonde kunnen busreizigers op maandag en zaterdag gebruik maken van een gratis nulbiljet. Hiervoor heeft de stad een derdebetalerovereenkomst afgesloten met de Lijn. LSP vraagt een uitbreiding van deze overeenkomst naar alle dagen van de week.

Ook het schrappen van de plannen om te snoeien in de trein, tram en buslijnen is één van onze eisen. In Dendermonde moet het bussennet zelfs uitgebreid worden. Het industrieterrein Hoogveld en ziekenhuis Sint-Blasius mogen niet langer onbereikbaar blijven.

Daarnaast zijn we overtuigd dat het fileprobleem op de invalswegen enkel kan afnemen door het invoeren van snelbussen (bv.: D’monde-Asse-Brussel; D.-Willebroek-Brussel; D.-Aalst-Gent; D.-Lokeren-Gent; D.-Sint-Niklaas-Antwerpen; D.-Willebroek-Antwerpen; D.-Willebroek-Mechelen)


PROTESTACTIE aan de gemeenteraad

Woensdag 21 maart om 19u Grote Markt, Dendermonde

+ MEETING: ons openbaar vervoer. Aansluitend aan actie (20u) in “den Tijl” Grote Markt Dendermonde met syndicalisten van De Lijn en NMBS

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie