Vanaf zaterdag is tram 1 in Gent geknipt. Dit is de drukste tramlijn van Vlaanderen met 35.000 reizigers per dag. Na jaren van gebrek aan investeringen in infrastructuur, wordt deze lijn vier jaar stil gelegd voor werken. In 2026 dreigt in Antwerpen hetzelfde te gebeuren met de drukke verbinding tussen de Meir en Linkeroever. Tegelijk werden 3200 bushaltes geschrapt. Wat de opeenvolgende Vlaamse regeringen afbreken, breken ze harder af!
Een reactie van een Gentse syndicalist op het stilleggen van lijn 1.
Het voor vier jaar knippen van deze tramlijn was niet “noodzakelijk,” maar is het trieste resultaat van jarenlange besparingen op het openbaar vervoer in Gent. Zo goed als het hele traject van tram 1 is een ramp: gaten in het wegdek onder het spoor zo groot dat je je hand er kan onder steken, overal stukken waar de tram het risico loopt te ontsporen door de barslechte staat van de sporen. Bij ons in de wijk is de snelheid van de tram daarom al jaren beperkt tot 10km/u, anders riskeert hij ongevallen. Trouwens: dat stuk staat nog niet op de planning voor renovatie, dus ook na de vier geplande jaren van werken zal de miserie nog niet voorbij zijn. Het stuk spoor in de Brugstraat en tussen het station en Flanders Expo was in zo’n dramatische staat dat het al op voorhand moest worden vernieuwd, en het stuk tussen de Korenmarkt en het station moet nu voor vier jaar op de schop. Indien men de voorbije decennia degelijk had geïnvesteerd in de spoor -en wegeninfrastructuur op dit traject, zou het niet zo ver zijn gekomen.
Het is compleet absurd dat deze onderbreking nu gebeurt terwijl er langs de Coupure nog steeds wordt gewerkt aan de sporen op de alternatieve route van de voormalige tram 4. Deze route was de logische en ideale uitwijkroute bij werken op het huidige traject. Alleen opnieuw: ook hier heeft men vele jaren te lang gewacht alvorens te investeren, waardoor er nu op de twee belangrijkste tramlijnen van de stad tegelijk wordt gewerkt, en er dus geen alternatieven meer zijn. Of ja: de pendelbus, die in de spits door de drukste straten van de stad zal moeten rijden als ‘alternatief’. Die pendelbus is zo onbetrouwbaar dat zelfs de apps van De Lijn en ‘Hoppin’ je aanraden een andere, langere route te nemen.
Het feit dat het stadsbestuur in Gent hier “niets aan kan doen” is een complete fabel. De voorzitter van de Vervoerregio Gent is Filip Watteeuw (Groen), de schepen van mobiliteit. Blijkbaar vindt hij het makkelijker mensen met een oude auto in de vervoersarmoede te duwen dan te investeren in het openbaar vervoer, want hij heeft in naam van het stadsbestuur de plannen in de Vervoerregio goedgekeurd. Beetje hypocriet dat het stadsbestuur achteraf een motie in de gemeenteraad mee goedkeurde tégen die plannen als je eerst je akkoord gaf…
Dit ontslaat echter de Vlaamse regering niet van haar verpletterende verantwoordelijkheid. Zij heeft de hoofdbrok van de bevoegdheden rond het openbaar vervoer, en voert al decennialang een moordend besparingsbeleid. Hetzelfde besparingsbeleid dat ook het onderwijs, de zorgsector, de waterwegen, de cultuursector, sociale woningbouw en alle andere sectoren waarvoor ze bevoegd is treft. Het resultaat is een Vlaanderen waarin de scholen en universiteiten op instorten staan, enorme besparingen gebeuren en personeelstekorten realiteit zijn. Een Vlaanderen waarin overstromingen gebeuren door een nefaste ruimtelijke ordening en door een gebrek aan degelijk onderhoud en planning van sluizen en waterwegen. Een Vlaanderen waarin gigantische wachtlijsten bestaan in alle aspecten van de zorg of voor sociale woningen, waar de verschrikkelijke condities in de kinderopvang letterlijk zorgden voor doden. En waar nu honderdduizenden mensen er kopzorgen bij krijgen omdat ze niet meer weten hoe ze met het openbaar vervoer op het werk of elders moeten raken. Een extreem agressief antisociaal beleid dat ten eersten de zwaksten in onze maatschappij raakt, maar dat eigenlijk elke werkende mens raakt.
Een laatste punt: deze besparingen op het openbaar vervoer zijn geen toevalligheid of “foutje”. Het is de bewuste bedoeling van minister Peeters om een openbaar vervoernet te creëren dat zó slecht functioneert dat zelfs de privé het misschien beter zou kunnen doen, of dat ze ons dat toch kan doen geloven. Peeters ontkent dat ook niet. Als je haar ernaar vraagt, zal ze met plezier de lofzang van de privé zingen. Dit is een aanslag tegen de openbare functie van De Lijn, het is een doelbewuste poging om gemeenschapsmiddelen af te leiden naar de privé, daarbij de hele bevolking slachtofferend in haar vervoersnoden. Zeker op momenten dat er zoveel klimaatnoden zijn is dit een puur crimineel beleid.