Filmtip: Die Fetten Jahre Sind Forbei

The Edukators ofte Die Fetten Jahre Sind Forbei is een krachtige, beklijvende film over drie idealistische studenten die op een originele anarchistische manier de sociale onrechtvaardigheid aanklagen.

Jon Sneyers

Terwijl decadent rijke villabewoners op vakantie zijn, breken de studenten in in hun niet al te bescheiden woning. Ze herschikken de inboedel grondig, en laten een boodschap achter: "de vette jaren zijn voorbij” of "u bent te rijk”. Als de kapitalisten thuiskomen schrikken ze zich rot, vooral als blijkt dat er niets gestolen is en het dus geen ordinaire dieven waren. Op een nacht worden ze echter op heterdaad betrapt door een machtige industrieel die onverwacht ’s nachts thuiskomt. Impulsief besluiten ze de rijke stinkerd te ontvoeren…

De studenten hanteren een individualistische, anarchistische methode – het in kleine groepjes terroriseren van enkele kapitalisten – die volgens ons contraproductief is. Enkel een massale, door de meerderheid van de bevolking gedragen beweging is in staat de maatschappij te veranderen. "Directe actie” leidt meestal enkel tot onbegrip van de massa’s en opvoering van de repressie door de heersende klasse.

Dat neemt niet weg dat er heel wat zinnige uitspraken worden gedaan door de hoofdpersonages. Vooral de dialoog tussen de activisten en de gekidnapte kapitalist is erg interessant. Zo argumenteert de kapitalist op een gegeven moment dat ze hem niet moeten viseren, want "hij heeft de regels van het kapitalistisch spel niet ontworpen, hij speelt gewoon mee”. Hij krijgt als antwoord dat het niet de uitvinder van het pistool is die verantwoordelijk is voor een moord, maar degene die de trekker overhaalt.

Die Fetten Jahre Sind Forbei is zeker een bezoekje aan de bioscoop waard. De film combineert een spannend, verrassend scenario en getalenteerde acteurs met sterke en soms behoorlijk diepe sociaal-politieke dialogen.

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie