Home / Internationaal / Oceanië / Australië. Melbourne in verzet tegen prestigeproject van oost-west tunnel

Australië. Melbourne in verzet tegen prestigeproject van oost-west tunnel

De nieuw verkozen regering heeft van het “bouwen van de wegen van de 21ste eeuw” haar mantra gemaakt. De omschrijving dient vooral om te verbergen dat prestigeprojecten worden opgestart om de lobby van de grote transportbedrijven en betonboeren tevreden te stellen, terwijl de gemeenschap de prijs betaalt en er niets gedaan wordt aan de dringende nood aan beter en meer openbaar vervoer.

De Britse krant The Guardian berichtte vorige week nog: “Alles samen heeft de coalitie 11,5 miljard dollar beloofd, maar er gaat geen enkele dollar naar een uitbreiding of hernieuwing van het stedelijke spoornet. Er werd wel al begonnen met herstelwerken aan de wegen en premier Abott kondigde vorige week aan dat er 1,5 miljard dollar wordt uitgetrokken voor het WestConnex project in Sydney. ‘Ik wil bekend staan als een premier van infrastructuurwerken en ik wil dat de bouw van de wegen van de 21ste eeuw een kenmerk van mijn regering is’, stelde hij.” Als onderdeel van de prestigeprojecten wordt 1,5 miljard dollar besteed aan de bouw van een erg controversiële oost-west verbinding in Melbourne waarbij huizen en een deel van een park met de grond worden gelijk gemaakt.

Strijd tegen de toltunnel

De geplande toltunnel die het oostelijke en het westelijke deel van de stad moet verbinden, zou verbonden worden met de snelwegen buiten de stad. Het project zou in totaal 6 miljard dollar kosten en werd opgestart door de regionale regering waar de liberalen al langer aan de macht zijn.

Lokaal wordt het verzet tegen dit prestigeproject georganiseerd. We verzetten ons tegen dit plan omdat het de transportproblemen in Melbourne niet zal oplossen en ook het fileleed niet zal aanpakken. Als dat de bedoeling was, dan zou meer geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer. Dat zou het verkeer op de wegen doen afnemen en het zou duizenden jobs creëren. Bovendien zou het een nuttige stap zijn om de klimaatveranderingen aan te pakken.

De campagne, waarin de Socialist Party een actieve rol speelt, heeft de sociaaldemocratische Labor-partij al tot een bocht gedwongen. De partij spreekt zich nu tegen de tunnel uit. Maar er werd aan toegevoegd dat Labor indien verkozen in de volgende regionale regering alle gesloten contracten zal nakomen.

Het betekent dus dat zowel een sociaaldemocratisch als een liberaal bewind met het project zal doorgaan. De enige oplossing is dan ook om aan de basis te bouwen aan een beweging die in staat is om de tunnel tegen te houden.

Een grote groep mensen heeft zich ertoe verbonden om vreedzaam maar vastberaden actie te voeren tegen de beslissingen van de grote partijen. Als met het project wordt doorgegaan zal het telkens op grote protestacties van de lokale bevolking botsen. Er werden al verschillende massale blokkades georganiseerd aan de site.

Om het verzet georganiseerd te krijgen, vragen we met de Socialist Party mensen om zich in te schrijven voor de beweging. Meer dan 500 mensen deden dat al en er blijven namen toestromen van inwoners die het verzet tegen de prestigetunnel willen steunen. Er waren al blokkades waardoor het niet mogelijk was om boringen te doen voor grondstalen. Lokaal en massaal verzet kan resultaten opleveren.

“Een serie-agitator”

Omdat de Socialist Party een belangrijke rol speelt in het organiseren van de lokale campagne tegen de tunnel, vond een deel van de rechtse media er niet beter op dan een aanval in te zetten op de partij en organisator Anthony Main in het bijzonder.

Zo schreef de krant ‘Herald Sun’: “Een leider van het protest tegen de oost-west tunnel blijkt een serie-agitator te zijn, wat leidt tot beweringen dat het lokale verzet tegen de wegenaansluiting ter waarde van 8 miljard dollar werd gekaapt. De Herald Sun kan bevestigen dat de zelfverklaarde protestleider Anthony Main eerder actief was bij protest tegen de G20, Occupy Melbourne en andere protestacties. De 37-jarige man stelde: “Ik ga steeds in tegen de grote bedrijven en rechtse politici – daar moet ik me niet voor verontschuldigen.” (zie: artikel van Herald Sun).

Leave a Reply