Ze willen ons steeds langer laten werken. Momenteel zijn 11,5% van alle actieve werkenden ouder dan 60 jaar. Vijf jaar geleden was dat 7,2%. De vergrijzing van de werkvloer wordt in snel tempo opgedreven. Alleen… houden we dat echt niet vol. Werken tot 67 jaar is voor velen onmogelijk. Een getuigenis door een trucker.
door Guy Van Sinoy uit maandblad De Linkse Socialist
“Mijn naam is Mathias, ik ben 57 en ik ben al sinds mijn 22e vrachtwagenchauffeur. Toen ik in 1989 begon, had ik net mijn C-rijbewijs. Ik herinner me dat dat het jaar was waarin de Berlijnse Muur viel. Ik had er geen idee van dat de val van de muur – en vervolgens de ineenstorting van bijna alle regimes in het Oosten – invloed zou hebben op mijn werkomstandigheden. Op 22-jarige leeftijd stel je jezelf niet te veel vragen en het belangrijkste voor mij op dat moment was om met trots over de wegen van Europa te rijden aan het stuur van een kolos van enkele tonnen.
“Vandaag hebben veel transportbedrijven filialen opgericht in Oost-Europese landen, terwijl ze hun kernactiviteiten in België behouden. Hierdoor kunnen ze werknemers aanwerven op basis van een lager sociaal en loonregime. Dit heeft geleid tot sociale dumping.
“Ik begin mijn werkdag vaak om 6 uur ‘s ochtends en ben dan vertrokken voor een lange werkdag die meestal ‘s avonds eindigt. Omdat ik geen laadlift aan boord heb, moet ik zelf een transpallet gebruiken om de goederen te lossen.
“Het ergste zijn de verkeersstroom en de files, die veel tijd kosten. De werktijden worden langer en de klanten zijn niet tevreden. Veel chauffeurs lijden aan hart- en vaatproblemen als gevolg van lange uren zitten, constante stress, nachtwerk en atypische werktijden. Soms moeten ze 3.500 km per week rijden.
“Er is een recordaantal van 9.000 wegvervoersbedrijven in België. Driekwart van de goederen wordt over de weg vervoerd, 15% over de binnenwateren en 10% per spoor. Het zou een grote stap voorwaarts zijn – zowel om gezondheidsredenen als om de vervuiling te verminderen – om het aandeel van goederen die via binnenwateren vervoerd worden te verhogen.
“Na bijna 40 jaar achter het stuur te hebben gezeten, zou ik graag rond mijn 60e met pensioen gaan. Hoe moet ik dit werk volhouden tot 67 jaar?”