Nooit geziene milieuramp in Nieuw-Zeeland

Langs Tauranga, het noordelijke eiland van Nieuw-Zeeland, wordt de situatie van een lekkend containerschip steeds erger. De hoeveelheid olie die in de zee terecht komt neemt met het uur toe.

Het ging om een Liberiaans containerschip dat in de problemen kwam in de buurt van een toeristische baai. Het schip Rena strandde op zowat 22 kilometer van de kust. De lekkende olie leidt tot heel wat schade op zee en de smurrie heeft ook al de kust bereikt. De kapitein van het schip werd opgepakt omdat hij het schip in gevaar had gebracht. Hij moet zich voor een rechtbank in Tauranga verantwoorden. Hij staat onder politiebewaking omdat anders wordt gevreesd dat de inwoners van het eiland het recht in eigen handen zouden nemen. De rechters hebben alvast de media verboden om de foto of de naam van de kapitein te publiceren.

Milieuminister Nick Smith verklaarde in de krant ‘New Zealand Herald’ dat de hoeveelheid olie die lekte toenam naarmate het schip langer gestrand lag. De eerste dagen kwam er zowat 20 ton in de zee terecht, maar dat liep al snel op tot 350 ton. Een deel daarvan komt nu op de stranden terecht. Dat gebeurt langs een groot kustgebied, er is olie langs een strook van wel 100 kilometer.

Volgens de milieuminister zal er nog wekenlang olie aanspoelen. De minister roept de bevolking op om geduld te hebben, de opruimactie kan weken duren en ondertussen is het beter om niet naar het strand te gaan wegens het gevaar voor de gezondheid. Er is een team van 500 mensen ter plaatse gestuurd om de opruimactie te organiseren. Dat verloopt moeizaam omdat het weer erg slecht is. Het slechte weer maakte ook het wegpompen van de olie uit het containerschip moeilijk. Het schip vervoerde zowat 1300 ton, er wordt maximaal 3 tot 4 ton per uur uit weggehaald.

De gevolgen zullen lang voelbaar blijven, ook 22 jaar na de ramp met de Exxon Valdez zijn de gevolgen ervan in Alaska niet volledig verdwenen. Het schip Rena werd gebruikt door de grootste containervervoerder ter wereld MSC. De ramp werpt heel wat vragen op: waarom vaarde het schip uit tijdens dergelijk slecht weer, waarom kwam het zo dicht bij de kust, hoe zat het met de veiligheid van dit schip,…

De Rena was een oud containerschip dat niet aan alle voorwaarden voldeed, maar vandaag is het mogelijk dat dergelijke onveilige schepen worden gebruikt. Dat gebeurde in dit geval door het Griekse schip onder Liberiaanse vlag te laten varen en dit met goedkoop Filipijns personeel. Het International Seafarers’ Action Centre (ISAC), een vakbond van Filipijns bootpersoneel verklaarde: “Het was niet verrassend dat dit schip vroeg of laat een dergelijk ongeval zou kennen.”

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie