Dit jaar zal de globale automobielsector naar schatting 13 miljoen elektrische wagens produceren. De vraag is echter een pak lager: 9,3 miljoen. Die overproductie zou de komende jaren verder toenemen met miljoenen onverkochte auto’s. Zeker in China is de productiecapaciteit veel groter dan de binnenlandse vraag.
Dit leidt tot discussies over protectionisme en importheffingen op Chinese elektrische voertuigen. Langs de andere kant willen Europese autobouwers de toegang tot de Chinese markt niet verliezen. De sector lobbyt bij de Europese Unie en Europese regeringen om vooral via subsidiëring de markt van de elektrische wagens te vergroten en de eigen autobouwers te bevoordelen.
Vanaf 2035 zouden er in de EU geen wagens met een verbrandingsmotor meer mogen verkochten worden. Een aantal autobouwers zoals Mercedes schroeven echter hun investeringen in elektrische voertuigen terug in verhouding tot die in verbrandingsmotoren. Het aandeel van elektrische voertuigen neemt toe in de verkoop, maar onvoldoende om tegen 2035 effectief van fossiele brandstoffen af te geraken.
Veel gezinnen zijn bereid om inspanningen te leveren voor het klimaat. De prijs van elektrische wagens en het aanbod om deze op te laden blijven echter grote struikelstenen. Om de prijs aantrekkelijker te maken, kijken de grote bedrijven naar de gemeenschap. Het argument van het grote aandeel van Chinese staatssubsidies wordt aangegrepen om evenveel te vragen in naam van de ‘eerlijke concurrentie’. Op publieke middelen voor zorg, onderwijs of sociale bescherming moet volgens de bazen bespaard worden, maar om hun eigen winstmachines te laten draaien zijn ze niet vies van staatsinterventies.
De koopkrachtcrisis van de afgelopen maanden en de gevolgen van de toenemende economische problemen leiden tot een dalende verkoop van auto’s. In China daalde de verkoop van Volkswagen met 19% in het tweede kwartaal van 2024. BMW verloor er 4,7% en schreef dit toe aan zowel de “grotere concurrentie” als de “sputterende vraag van consumenten.” In Europa ligt de verkoop nog steeds onder die van voor de pandemie. Dit zet de sector onder druk. Mercedes-Benz maakte in de eerste jaarhelft 19% minder winst en kende een wereldwijde daling van de verkoop met 3,7%. Binnen de afkoeling van de automobielmarkt valt vooral de fors teruggevallen vraag naar elektrische wagens op. Stellantis (van onder meer Peugeot, Citroën en Fiat) zag de winst in de eerste jaarhelft halveren. Audi boekte in de eerste jaarhelft 1,1 miljard euro minder winst.
In deze context lijkt een oplossing voor Audi Brussels op basis van het schuiven met de productie van modellen weinig waarschijnlijk. Als de hoop daarop gevestigd wordt, dreigt een scenario dat eindigt met een sociaal plan van ontslagpremies. Dat kan aantrekkelijk zijn voor de huidige werknemers, maar het betekent een zoveelste verlies van degelijke jobs in de industrie. Een volledige sluiting in Brussel zou ook een reeks onderaannemers meesleuren, mogelijk zonder goede ontslagpremies voor het personeel daar.
Het vertrekpunt van onze strijd moet het behoud van alle jobs zijn. Indien Audi en de Volkswagengroep niet bereid zijn om de beschikbare productiecapaciteit te benutten, kan de gemeenschap dit beter zelf in handen nemen. De bazen aarzelen niet om onze jobs en toekomst op te offeren om meer winst te boeken. De traditionele partijen komen niet verder dan meer publieke steun aanbieden, zodat de winsten op peil blijven. Onze mobiliteitsnoden zijn daar niet bij gebaat. Het belang van mobiliteit en de context van klimaatuitdagingen maken dat we deze sector best niet in handen laten van de aasgieren van de private markt.
Mobiliseer naar de betoging van 16 september
Op 16 september is er een nationale betoging uit solidariteit met de arbeiders van Audi Brussels. Dit is een uitstekende gelegenheid om de solidariteit zo breed mogelijk te organiseren met de volledige arbeidersbeweging en daarbuiten.
Deze mobilisatie kunnen we versterken door ze op elke werkplek te bespreken om zoveel mogelijk collega’s mee te trekken.
Een sterke betoging kan een springplank zijn naar een actieplan om het personeel van Audi en de onderaannemers maximaal te organiseren gekoppeld aan een brede solidariteitsbeweging.
Maandag 16 september. 10u Brussel Noord