De publicatie van de exacte woorden die Vooruit-voorzitter Rousseau in de mond nam, zorgt opnieuw voor een schok. De uitspraken zijn plat racistisch en daar komt nog seksisme en bodyshaming bovenop. Het racisme gaat ook gepaard met narcisme. Het is opmerkelijk dat er vanuit Vooruit niet meer kritiek kwam en Rousseau uiteindelijk zelf de handdoek in de ring gooide.
Ondertussen bouwt Vooruit een reputatie op om bij kwesties van onderdrukking steevast aan de verkeerde kant te staan.
Dat is helaas niet beperkt tot de ex-voorzitter. Oudgediende Louis Tobback vroeg zich in een interview af: “Zijn we in ons diepste binnenste niet allemaal een beetje racist?” Naar aanleiding van een #MeToo-geval schreven de personeelsleden van Vooruit een brief waarin ze stellen dat politiek nu eenmaal bij momenten een toxische omgeving vormt. Na de aanslag op Zweedse voetbalsupporters in Brussel op 16 oktober viel te horen dat woonstbetredingen en het opsluiten van kinderen in gesloten asielcentra geen taboe zijn voor Vooruit.
Zoals Antwerps kopstuk Jinnih Beels in Het Laatste Nieuws, in een andere context, opmerkte: “Waarom doe je aan politiek? Toch niet voor een ideologie? Daar kun je niet van eten of de huizen van verwarmen.” Neen, van ideologische standvastigheid kan je de kopstukken van Vooruit niet verdenken.
De heisa rond Rousseau afdoen als een aanval van rechts gaat voorbij aan het feit dat racisme en seksisme zowel zat als nuchter ranzig zijn en moeten bestreden worden. Los van wie de uitspraken doet. “Echt waar, die Roma, gewoon op slaan”, “het zijn altijd die bruin mannen”, “sla die lelijke dikzak op zijn bakkes” … zijn in gelijk welke context onaanvaardbare uitspraken.
Rousseau doet extreemrechts een cadeau, hij maakt het VB verder aanvaardbaar. Van Grieken moet de bal maar binnen duwen die Rousseau voor een leegstaand doel legde. De VB-voorzitter zei in Villa Politica: “Racistische uitspraken kunnen niet door de beugel. Pleiten voor geweld op basis van huidskleur is meer dan een brug te ver. Conner Rousseau heeft ook een vriendin seksueel aangeprezen en deed aan fatshaming. Het is wel wat, hé.” Uiteraard heeft het VB zelf geen probleem met racisme, seksisme en bodyshaming, het doet dat zelf ook. Er wordt enkel gebruik gemaakt van de uitspraken van Rousseau om zichzelf aanvaardbaar te maken. Als de grenzen van wat aanvaard wordt opschuiven, is dat goed nieuws voor een partij die teert op verdeeldheid en haat.
Het Sint-Niklase VB-kopstuk Filip Brusselmans reageerde op sociale media: “Misschien kunnen we dan toch samenwerken in Sint-Niklaas.” Als grap bedoeld, maar een uitdrukking van het feit dat Rousseau zich op het terrein van extreemrechts begaf. Brusselmans voegde er nog aan toe: “Alleen ga je dan toch wat liever moeten zijn voor punkers en vrouwen, Conner Rousseau.” Niet dat het VB een traditie heeft van vriendelijkheid voor punkers of vrouwen… De goede verstaander heeft begrepen dat ‘liever zijn’ voor Roma geen vereiste is voor het VB.
Bruno Tobback verklaarde dat hij “meer geboeid is in wat hij in nuchtere toestand te zeggen heeft.” Het excuus dat er alcohol in het spel was, wordt al te vaak gebruikt om goed te praten wat niet kan goedgepraat worden. Ahmed Laaouej van de PS heeft tenminste het fatsoen om zich duidelijk uit te spreken: “Dit is onwaardig voor iemand die zich progressief noemt. Zo’n expliciet racisme staat mijlenver af van het socialisme. Dat Rousseau dronken zou zijn geweest, verandert daar niets aan.”
Sommigen zullen zeggen dat kritiek geven op Rousseau links verzwakt. Racisme, seksisme en bodyshaming verzwakken links omdat het de werkende klasse verdeelt. In de strijd tegen uitbuiting en ongelijkheid is eenheid van alle onderdrukten noodzakelijk. Tegen het verdelen van de werkende klasse ingaan, betekent ook klaar en duidelijk zeggen dat de uitspraken van Rousseau onaanvaardbaar zijn.