Een nieuwe winstronde voor Flanders Classics

De commerciële organisatoren van de Ronde van Vlaanderen hebben het parkoers van deze wielerwedstrijd grondig hertekend. Het doel is duidelijk: de VIPS ter wille zijn om zo het aantal duur betaalde plaatsen op te drijven en de eigen winsten te vergroten. De aankomstplaats van de wedstrijd is aan Oudenaarde toegekend. De Muur van Geraardsbergen wordt geschrapt. Moesten ze kunnen, ze zouden zelfs de wielrenners schrappen.

Het bedrijf Flanders Classics is eigendom van de groep rond Wouter Vandenhaute, tevens eigenaar van Woestijnvis. Dat verklaart ook de gezamenlijke strategie tussen beide bedrijven. De editie van de Ronde van Vlaanderen 2011 werd voorafgegaan door wat een ‘prestigieuze’ serie op TV werd genoemd. Niet toevallig een productie van Woestijnvis. De serie kon op heel wat aandacht rekenen in het weekblad Humo, tevens in handen van Woestijnvis. Met zijn ene bedrijf maakte Vandenhaute reclame voor zijn andere bedrijf.

De hertekening van het parkoers van de Ronde maakt duidelijk waar het om te doen is. Volgend jaar wordt de Oude Kwaremont maar liefst drie keer aangedaan. Dat lijkt volgens sommigen op een kermiskoers. Anderen wijzen er op dat het hierdoor gemakkelijker wordt om meer VIP-tenten te plaatsen waarbij de toegangsplaatsen duurder kunnen worden: de toeschouwers in deze tenten krijgen de renners immers niet een of twee maar liefst drie keer te zien. Bovendien is Oudenaarde vlakbij voor een eventuele afterparty voor de VIPS. Dat is kassa, kassa voor de organisatoren van Flanders Classics.

Het belang van de VIPS bleek vorige jaren al, onder meer bij een conflict met de uitbaters van Kasteel Oudeberg aan de Muur van Geraardsbergen. Die uitbaters durfden het aan om een eigen VIP-tent te plaatsen, waarop Flanders Classics een bijzonder hoge prijs van 500.000 euro wilde opleggen aan de uitbaters. Er werd vorige jaren al gedreigd om Geraardsbergen links te laten liggen indien Oudeberg en het gemeentebestuur van Geraardsbergen niet zouden bezwijken onder de druk van Flanders Classics.

De Ronde is big business en moet opbrengen. Door de aankomstplaats naar Oudenaarde over te brengen, er was al even discussie om de meest biedende stad de aankomst toe te kennen, en de Muur te schrappen, kan de winst verder worden opgedreven. Hoeveel de stad Oudenaarde betaalt, is niet geweten. Maar het zal meer zijn dan Ninove, waar de Ronde de afgelopen 38 jaar aankwam.

Studenten berekenden bij de Ronde van Vlaanderen van 2009 dat de 600.000 toeschouwers op deze dag samen 13,75 miljoen euro uitgaven. Een groot deel daarvan (gemiddeld 19,70 euro per bezoeker) ging naar eten en drinken. Dat verklaart meteen het belang van de VIP-tenten. Door het grootste deel van het budget van de bezoekers naar zich toe te trekken, moet Flanders Classics met niemand anders delen. Met VIP-arrangementen wordt het budget bovendien opgetrokken. Om een idee te geven. Voor een VIP-lunch op het stadhuis van Geraardsbergen werd vorig jaar 180 euro per persoon (zonder BTW) gevraagd, om met een VIP-wagen van zes personen de wedstrijd te volgen moest 4.500 euro (zonder BTW) worden neergeteld. Hoeveel zal een VIP-zitje op de Oude Kwaremont volgend jaar kosten?

Flanders Classics probeert voor het nieuwe parkoers sportieve argumenten aan te halen. Ondertussen is het voor iedereen duidelijk dat de meest biedende stad de aankomstplaats krijgt en de nadruk nog veel meer op VIP-tenten zal komen te liggen. Met sport of de vele duizenden sportliefhebbers heeft dit niets te maken. Het wordt tijd dat de commercie uit onze sport wordt gehaald!

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie