De Lijn provoceert staking Antwerpse chauffeurs, maar moet inbinden

Op de stelplaats Zurenborg gingen de chauffeurs dinsdag in staking. Aanleiding was de beslissing van de directie om de dienstregeling op lijn 17 eenzijdig aan te passen vanaf 1 september. De chauffeurs op die lijn beslisten om een alternatieve actie te houden uit protest: in plaats van af te lossen in de stad, reden ze telkens binnen op de stelplaats. De directie dreigde meteen met sancties. Daarop reden zowat alle chauffeurs binnen.

In de zomer waren er besprekingen over diensten en uurroosters. Rond lijn 17 stelde zich een specifiek probleem: door werken werd deze lijn verder opgesplitst met een pendelbus tussen het Astridplein en Brouwersvliet. De besprekingen gingen compleet de mist in: de directie liet geen enkele ruimte voor inspraak van de chauffeurs en legde onmogelijke rijtijden op. De chauffeurs aanvaardden dit niet en beslisten om de aflossing niet midden in de stad te doen, maar telkens naar de stelplaats te rijden. Hierdoor dreigden ongeveer 5% van de diensten weg te vallen op lijn 17. Met deze alternatieve actie wilden ze de druk op de directie opvoeren, zonder het werk neer te leggen op de eerste schooldag.

De directie dreigde evenwel meteen met sancties en loonverlies. Deze nieuwe provocatie, na de weigering van inspraak door de chauffeurs, was de druppel te veel. De dreigementen van de directie zorgden ervoor dat de chauffeurs van de hele stelplaats binnenreden.

De acties werden goed opgevolgd met enkele druk bijgewoonde personeelsvergaderingen. Daar werd nogmaals duidelijk dat er heel veel problemen zijn bij De Lijn. Het personeel vroeg overleg met de directie, maar die meldde dat de zonemanager zich niet kon vrijmaken. Een staking op 1 september, de eerste schooldag, was voor de directie blijkbaar niet belangrijk genoeg om tijd vrij te maken. Er werd overleg gepland op woensdag 2 september. Daarop stemden de chauffeurs op een personeelsvergadering om verder te staken tot aan dat overleg.

Op woensdag was er voorafgaand aan het overleg een personeelsvergadering op de stelplaats, waarna een groep van 35 tot 40 chauffeurs met de onderhandelaars mee trok naar de stelplaats in Deurne waar het overleg plaats vond. Dit was belangrijk: als de directie niet toegaf, konden ze het meteen buiten aan de chauffeurs gaan uitleggen. Voor de directie zat er niets anders op dan de discussie te beperken tot lijn 17 en daarover toegevingen te doen. De oude dienstregelingen worden hernomen, de pendelbus tussen het stadscentrum en Brouwersvliet wordt afgeschaft. Dat was geen eis van het personeel: de dienstverlening beter organiseren is het doel, niet het afbouwen van diensten zelfs indien er weinig gebruik van gemaakt wordt.

Het weigeren van inspraak en een gebrek aan respect voor de chauffeurs bij het opmaken van de dienstregelingen, is onaanvaardbaar. Dat is hoe de directie een staking heeft uitgelokt. Het is belangrijk dat de directie nu toegevingen moest doen. Dit geeft aan dat strijd loont. Iets gelijkaardig zagen we eerder deze week bij de Aldi in Oost-Vlaanderen: na een staking die mee uitgelokt was door een arrogante manager, moest de directie terugkomen op de afschaffing van de extra premie die bij het begin van de coronacrisis werd ingevoerd.

Met deze overwinning zijn de andere problemen bij De Lijn uiteraard nog niet van de baan. Rond die kwesties (onder meer materiaal, infrastructuur, ondersteuning van chauffeurs …) is nieuw overleg gepland op 22 september. Het zal belangrijk zijn om de druk naar de directie toe hoog te houden. Daarvoor wordt nu een plan uitgewerkt.

Delen: Printen: