In volle coronatijd beslist de regering om nog eens 23 ha natuurgebied te vernielen

Foto: Handen af van de Groene Delle Stokrooie ‘T KOET

Na jaren van protest en verzet door burgers en verschillende organisaties heeft de Vlaamse regering in volle coronatijd vrijdag haar goedkeuring gegeven voor de vestiging van industrie in het natuurgebied de Groene Delle tussen Hasselt en Lummen. In totaal gaat 23 ha natuurgebied verloren.

Reactie van LSP Limburg

Wat is de Groene Delle juist?

De Groene Delle is een natuurgebied in Hasselt en Lummen. Het is een gebied van 100 ha tussen de autosnelweg E313 Hasselt-Antwerpen en het Albertkanaal. Dit waardevolle natuurgebied bevat een rijke fauna en flora en vormt het natuurlijke verbindingsgebied tussen de vijvergebieden van Bolderberg en Zonhoven enerzijds en de Demervallei en het Schulensbroek anderzijds. Zulke verbindingen zijn belangrijk voor de verspreiding en dus ook het voortbestaan van verschillende dier- en plantensoorten. Het schraal moeraslandschap dat zich hier gevormd heeft is van groot belang voor zeldzame soorten als oeverkruid, waterteunisbloem en wilgfonteinkruid. Er leven Europees beschermde soorten vleermuizen. Men treft er trilvenen aan, mosrijke op het water drijvende plantenmatten.

Wandelwegen voor bewegwijzerde wandelroutes doorkruisen het gebied, onder meer rond de waterplas die een omtrek heeft van 1.350 meter. De begroeiing bestaat voornamelijk uit eiken en berken, deel uitmakend van een eeuwenoud zomereiken- en berkenbos en een vijvergebied dat reeds in de 13de eeuw werd ontwikkeld. Van eiken zijn takken afgezaagd om te dienen als omheiningspalen en ook als brandhout en zij kregen bij het verder groeien grillige vormen. Landschap VZW Limburg wil dit bos geleidelijk aan omvormen naar een inheems loofbos met open plekken waar heide of moeras kunnen ontstaan. Zo ontstaat een ideale biotoop voor libellen en vogels.

Waarom wil men dit stuk natuurgebied omvormen tot industriezone?

De zone die ontwikkeld wordt, is gelegen naast het kanaal en daarmee wordt ingezet op de uitbouw van watergebonden economie. Dat is een van de Limburgse troeven zoals aangegeven in het economische herlanceringsplan SALK, zo zegt men. Nochtans zijn er veel andere alternatieven: er staan veel bedrijfsterreinen leeg in Limburg. Onder meer de site van Ford Genk, die ook langs het kanaal ligt. Het excuus dat men gebruikt, gaat dus totaal niet op. Waarom zou men een parel als de Groene Delle vernielen terwijl er bedrijfsterreinen leeg staan? LSP Limburg steunt de oproep van de actiegroep en van de PVDA om de goedkeuring terug te draaien en roept op tot verzet. In volle coronatijd zoiets beslissen boven de mensen hun hoofden is echt een laffe daad.

Delen: Printen: