Ryanair-topman O’Leary haalt opnieuw uit tegen stakingen

Topman Michael O’Leary van Ryanair staat gekend voor zijn obsessieve haat tegenover vakbonden en collectieve acties. Naar aanleiding van een actie van de luchtverkeersleiders bij Belgocontrol was het opnieuw zo ver. Hij eist 1 miljoen euro compensatie wegens de wilde staking op 28 september. Daarnaast roept hij de Europese Commissie op om het stakingsrecht van luchtverkeersleiders af te schaffen.

Volgens O’Leary is de luchtverkeersleiding een essentiële dienst voor de gemeenschap en moet het stakingsrecht bijgevolg aan banden worden gelegd. Indien dat niet zou kunnen, eist de topman van Ryanair dat de sector van de luchtverkeersleiding wordt opengesteld voor internationale concurrentie.

“Als de luchtverkeersleiders in België, Frankrijk of Spanje staken, waarom zouden dan geen Ieren mogen worden ingezet om hun job over te nemen?”, vroeg O’Leary. Dat hij daarbij vergat om de staking van de Ierse luchtverkeersleiders vorig jaar te vermelden, zal wel toeval zijn.

De topman van O’Leary neemt het niet dat vorige week werd gestaakt door zowat 30 luchtverkeersleiders. Hierdoor ging het volledige luchtverkeer plat. De actie werd voorgesteld als een reactie op de overplaatsing van twee personeelsleden, maar dat was slechts de druppel die de emmer deed overlopen. Er zijn klachten over het personeelstekort en de onhoudbare werkdruk. O’Leary had het over onverantwoorde stakers die geen enkele rekenschap moeten geven voor hun daden.

Michael O’Leary staat gekend voor zijn arrogante opstelling als het gaat om arbeidersrechten. Zo verklaarde hij recent dat hij de tweede piloot wou afschaffen en stewardessen een opleiding zou laten volgen om een vliegtuig neer te zetten in geval van problemen met de eerste piloot. Het deed een piloot verklaren dat het vervangen van O’Leary door een stewardess als topmanager van het bedrijf pas een grote besparing zou vormen, de ceo is goed voor een jaarloon van 210.000 euro. Vanuit die luxepositie haalt hij nu uit naar de luchtverkeersleiders, ook al hebben die een erg stresserende job en een grote verantwoordelijkheid voor miljoenen passagiers. Voor een dergelijke functie moeten degelijke arbeidsvoorwaarden worden voorzien.

In een dergelijke sector een personeelstekort laten bestaan, betekent dat met levens wordt gespeeld. In een reactie stelde het Ierse Europarlementslid Joe Higgins: “Ik ben solidair met de 30 arbeiders bij Belgocontrol die in staking gingen en het is bijzonder jammer dat de Belgische vakbondsleiders deze acties niet hebben gesteund. Dat maakt het ongetwijfeld makkelijker voor Ryanair om nu in het offensief te gaan tegen het stakingsrecht.”

Hij voegde er nog aan toe: “Michael O’Leary is een van de meest agressieve vertegenwoordigers van het neoliberalisme en hij heeft geen enkel respect voor de rechten van arbeiders. Ik werd door O’Leary geviseerd toen hij een lastercampagne voerde tegen de “Neen-campagne” bij het referendum over het verdrag van Lissabon. O’Leary noemde me toen een “loser” omdat ik opkom voor de belangen van de werkende bevolking. Dit nieuwe offensief moet worden beantwoord. De Belgische vakbondsleiding moet de arbeiders steunen om het stakingsrecht te vrijwaren en de werkdruk aan te pakken.”

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie