Massaal fietsersprotest in Antwerpen na drie doden

Mobiliteit is een groot probleem in en rond Antwerpen. In verschillende delen van de stad zijn er specifieke problemen. Zeker in de binnenstad is veiligheid van fietsers een gevoelig thema dat aan belang wint. De fiets is er het snelste vervoersmiddel, de vele werken versterken dit. Maar het is niet veilig genoeg: de afgelopen weken vielen er drie doden. Afgelopen vrijdag was er een Critical Mass Bike Ride die de groeiende roep naar betere fietsinfrastructuur en veiligheid toonde: er waren maar liefst 2.000 aanwezigen. Het uitblijven van voldoende investeringen in alternatieven op de wagen (zowel openbaar vervoer als fietsinfrastructuur) leidt duidelijk tot ongenoegen in de stad. We spraken met Jente, één van de organisatoren van de Critical Mass Bike Ride.

Hoe komt het dat de actie zo groot was?

“Er zijn meerdere elementen die een rol spelen. Elke laatste vrijdag van de maand fietsen we samen om op te komen voor de fietser in Antwerpen en de voorbije edities kenden al een algemene groeiende trend. Bijna vier jaar geleden begonnen we met acht fietsers, het voorbije jaar waren we zelfs bij slecht weer met minstens 150. Mobiliteit is een gevoelig probleem in Antwerpen. Bijvoorbeeld de werken, zoals de knip in de Leien, zijn een veelbesproken onderwerp in de main stream media. Minder besproken is het feit dat er bij twee van de drie recente dodelijke ongevallen werfverkeer betrokken was. Maar ook de kwestie van de Ring, de sluiting en overkapping ervan, is een onderwerp dat sterk leeft.

“Nu was de context heel specifiek: er vielen op twee weken drie doden. Na de eerste twee doden kwam er op de gemeenteraad een voorstel van de werkgroep Bezorgde Ouders rond conflictvrije kruispunten en beperkte rijtijden voor vrachtwagens. Dit werd afgewezen. Vlak hierna viel er nog een fietsdode… Het maakt dat fietsveiligheid momenteel wel heel gevoelig ligt. We moesten hier wel iets rond doen en besloten om met de Critical Mass Bike Ride langs de drie plaatsen van de ongevallen te trekken om de slachtoffers te herdenken.

“De drie verkeersdoden hebben veel mensen wakker geschud. Eén van de slachtoffers, Boris Lauwers, was een dierbare vriend van een aantal van onze medewerkers. Voor hen was werken aan deze editie een manier om hun steun te kunnen betuigen aan de familie. Daarnaast kregen we ook veel aandacht voor deze editie van de Critical Mass Bike Ride. In de dagen ervoor verschenen drie artikels in Gazet van Antwerpen. Er werd opgeroepen door Ringland, maar ook door andere organisaties en politieke partijen zoals SAMEN, het kartel van SP.a en Groen. De externe mobilisatie was hierdoor groot. We hadden op veel volk gerekend, maar het werd een echte overrompeling met minstens dubbel zoveel aanwezigen als verwacht: 2.000.”

Wat zijn de eisen van de Critical Mass Bike Ride?

“Wij zijn geen verkeersexperten, maar bieden wel een platform om experten aan het woord te laten. We zijn vooral bezorgde fietsers die wijzen op de pijnpunten. Er zijn veel fietsers in Antwerpen: stel dat die morgen allemaal kiezen voor de auto. Dan zijn de problemen voor de mobiliteit niet te overzien. Verplaatsingen per fiets zijn een evidente sleutel tot leefbaarheid en ruimte voor iedereen.

“Daarom vragen we een verbetering van het fietsklimaat. Concreet gaat het onder andere over het actief afdwingen van 30km/h in onze woonstraten, het conflictvrij maken van onze kruispunten, het invoeren van venstertijden voor zwaar verkeer.”

Wat waren de reacties op de Ride van afgelopen vrijdag?

“Er waren heel veel reacties. De meest aangrijpende was van de moeder van Boris. Ze bedankte ons en zei dat ze door onze tocht de moed had gevonden om voor het eerst naar de plek van het ongeval te gaan.

“We blijven uiteraard doorgaan met de maandelijkse edities van de Critical Mass Bike Ride. Volgende maand is er een ‘lichteditie’. Nu het vroeg donker is, vormt verlichting een belangrijk punt voor veiligheid op de weg. Afspraak op 24 november om 18u op het Theaterplein.”

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie