Meer en goedkoper openbaar vervoer – dàt is een plan

Eerder protest aan de gemeenteraad in Gent. Lees hier het standpunt dat we toen publiceerden

Met man en macht verkoopt het stadsbestuur dit mobiliteitsplan als de enige weg naar een leefbare stad en veilig verkeer. Zo’n ambitie staat of valt echter met de drastische uitbouw van alternatieven op het autoverkeer, in eerste instantie het openbaar vervoer. En net dat ontbreekt volledig in dit plan.

Voor-en tegenstanders van dit mobiliteitsplan worden vaak in hokjes geduwd. De voorstanders zijn dan de jonge, progressieve stedelingen die vaak de fiets gebruiken. De tegenstanders zijn verwende, aan hun auto verknochte zuurpruimen. Dit klopt niet. Veel mensen willen wel degelijk een leefbare stad maar vinden niet dat dit mobiliteitsplan voldoet aan deze ambitie.

Wie rijk is blijft welkom?

Inwoners en bezoekers die zonder problemen 10 euro neertellen om 3u te parkeren geraken nog steeds tot in het hart van onze stad. Meer BMW’s en Audi’s, minder Peugeot’s en Fiat’s, moet het stadsbestuur hebben gedacht.

Het invoeren van betalend parkeren in tal van woonwijken, wordt terecht gezien als een makkelijke manier om te graaien in de zakken van de gewone bevolking. Het verandert echter niets aan de parkeerdruk wanneer bewoners thuiskomen van het werk. Met dit plan worden de problemen verschoven, niet opgelost. Zolang de afhankelijkheid van de auto niet wordt aangepakt kan er geen fundamentele daling van het autoverkeer plaatsvinden.

Meer en goedkoper openbaar vervoer, dat is pas een plan

In het bestuursakkoord (p.21) spreekt het stadsbestuur over de “globale verschuiving naar andere vervoerswijzen. Dit bereiken we prioritair door een verhoging van het OV-aanbod.” Van deze ambitie is in het mobiliteitsplan weinig concreet te merken.

De beste investering in de veiligheid van fietsers en voetgangers is de uitbreiding van het openbaar vervoer. Het garandeert ook het recht op mobiliteit voor minder mobiele Gentenaars. Het is het alternatief bij uitstek voor het autogebruik. Het huidige aanbod aan openbaar vervoer is onvoldoende om een ommekeer teweeg te brengen in het gedrag van de Gentenaars. En zonder deze ommekeer zal van propere lucht in Gent geen sprake zijn.

Waar we nood aan hebben is:

  • een verdubbeling van het aanbod en de frequentie van het openbaar vervoer
  • gratis bussen en trams dag en nacht
  • een park&ride systeem voor onze bezoekers dat efficiënt is en gratis wordt aangeboden
  • een stedelijk auto-en fietsdeelsysteem met een uitgebreid aanbod in elke wijk
  • een prioritaire uitbouw van veilige fietsinfrastructuur

Deze vijf initiatieven vormen de basis voor een ècht mobiliteitsplan. Zo creëer je een stad waar leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid centraal staan. Deze visie ontbreekt volledig in dit plan. Het zal daarom niet leiden tot de stad op mensenmaat die de bestuurscoalitie ons belooft.

De officiële oppositie mag dan wel kritiek formuleren op het plan, een alternatief hebben ze niet. De kritiek van N-VA klinkt heel erg hol. Hun minister Ben Weyts is verantwoordelijk voor de besparingsoperatie bij De Lijn die de tarieven verhoogde en het aanbod verminderde. We gunnen hen dan ook niet het monopolie om dit plan te bekritiseren.

Wordt Gent en haar inwoners beter van dit plan? Ons antwoord is, helaas: NEE.

-> Facebookpagina ”Meer en goedkoper openbaar vervoer – dat is een plan’ 

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie