Home / Internationaal / Azië / Tamil Nadu (India): massaal protest en harde repressie

Tamil Nadu (India): massaal protest en harde repressie

In december 2016 werd aangekondigd dat India Groot-Brittannië voorbijgestoken had als zesde grootste economie ter wereld. Maar het is duidelijk één van de meest ongelijke landen ter wereld: de 1% rijksten zijn er goed voor 58% van de totale rijkdom. Voor de armsten en wie onderdrukt wordt, is het leven in India brutaal. In 2015 pleegden meer dan 8.000 boeren zelfmoord, een stijging met 40% tegenover de al erg rampzalige cijfers van 2014.

Artikel door Isai Priya, Tamil Solidarity

De huidige premier Narendra Modi, een leider van de rechtse hindoenationalistische BJP, voerde heel wat maatregelen door om hindoenationalistische gevoelens te versterken in de hoop dat hij zo zijn snel inkrimpende sociale basis kan behouden. De regering voerde recent een verbod in op het eten van koeienvlees. Dit leidde tot aanvallen op mensen van onderdrukte kasten die omschreven werden als ‘koeienvleeseters.’ Koeien worden in het hindoeïsme gezien als heilige beesten. Semi-fascistische krachten zoals de milities van de RSS, een organisatie die nauw verbonden is met de BJP, spelen op dergelijke kwesties in met de hoop dat ze zichzelf zo kunnen opbouwen en versterken. Er werden al gelijkaardige tactieken toegepast in verschillende staten. Maar in Tamil Nadu, waar de BJP erg zwak staat met één erg nipt verkozen parlementslid, mislukten deze pogingen in het verleden.

Heel wat thema’s leiden tot woede in Tamil Nadu, zeker onder de jonge werkenden in de steden. Zo is er veel woede tegen het afsluiten van de watertoevoer via de rivier Kaveri vanuit de door de BJP gedomineerde buurstaat Karnataka. Er was ook veel ongenoegen naar aanleiding van de demonetiseringspolitiek (waarbij bankbiljetten plots niet meer geldig waren). De woede kwam nu tot uitbarsten op de viering van het Tamil nieuwjaar (Pongal). De viering werd afgevoerd en de traditie van het stierentemmen [niet vergelijkbaar met stierengevechten] was verboden. Deze traditie, Jallikattu, wordt traditioneel met Pongal verbonden. Pongal omvat vier dagen van feest naar aanleiding van de winteroogst. Op de eerste dag wordt de geoogste rijst gekookt. Die traditie bestaat al lang. Daar is op de tweede dag de viering van koeien en stieren aan toegevoegd. Slechts een paar dorpen behielden de traditie van Jallikattu. Pongal wordt vooral gevierd door hindoes, maar de afgelopen jaren is het karakter veranderd en nu wordt het door alle Tamils gevierd en wordt het gezien als onderdeel van de Tamil identiteit.

Er kwam een verbod op Jallikattu na een rechtszaak door PETA, een bekende dierenrechtenorganisatie die in India banden heeft met de RSS. Het verbod wordt gezien als een directe aanval op de Tamil bevolking en het leidde tot een explosie van woede. De beweging komt voort uit een gevoel van Tamil nationalisme en bescherming van de Tamil identiteit. Er waren de afgelopen jaren weinig dergelijke bewegingen. Er waren wel grote acties naar aanleiding van het bloedbad onder Sri Lankese Tamils in 2009 of tegen de geplande bouw van een kerncentrale in Koodamkulam, maar dit is de grootste protestbeweging sinds de jaren 1960 rond de verdediging van de Tamil identiteit en dus rond de nationale kwestie in India. Het leek erop dat de betogers vooral opkwamen voor het recht op Jallikattu, maar het is meer algemeen verbonden met nationalistische gevoelens. De meeste mensen op de acties waren stedelijke arbeiders die nog nooit aan Jallikattu deelnamen.

Op de acties waren er protestborden met slogans als “Red onze boeren” en werd uitgehaald naar de staat en de partijen van de centrale regering. De betogers spraken zich klaar en duidelijk uit tegen de door Modi geleide regering. Het protest kende snel navolging onder de Tamil bevolkingen in verschillende landen, ook in de diaspora. De spontane opstand van tienduizenden jongeren in Tamil Nadu kreeg veel steun en is een bron van inspiratie.

Het protest was grotendeels via sociale media gemobiliseerd. Het ontbrak aan leiding. Er waren geen pogingen om tot een gecoördineerd platform van eisen en tactieken te komen. Sommigen, zoals Pothuvudamai Kadchi, kwamen op voor een georganiseerde aanpak en stelden dat het nodig is om voorbereid te zijn op uitdagingen zoals geweld door de overheid. Maar zij werden grotendeels genegeerd. De beweging dwong de regering tot enkele toegevingen. Het verbod is tijdelijk opgeheven. Maar dit heeft de situatie niet gekalmeerd. De studenten voelden zich gesterkt door de toegevingen en kondigden aan dat ze doorgingen met het protest tot het verbod definitief wordt ingetrokken. Er werden plannen aangekondigd om te protesteren op de nationale feestdag van India (26 januari). Deze reactie werd terecht gezien als een politieke stellingname gericht tegen de regering-Modi.

De overheid en de media begonnen meteen met een propagandacampagne tegen de jongeren en studenten die afgedaan werden als “terroristen”, “verraders” en “anti-Indische infiltranten.” Het werd gevolgd door brutaal geweld van de politie. Het geweld leidde tot rellen, maar beeldmateriaal toont aan dat het de politie zelf was die publieke gebouwen in brand stak om de jongeren in een slecht daglicht te stellen. Er waren heel wat arrestaties en er vielen ook veel gewonden.

Tamil Solidarity steunt het recht om te betogen. We eisen de onmiddellijke vrijlating van al wie opgepakt is en aangepaste medische en andere faciliteiten voor de slachtoffers van het brutale politiegeweld. Er moet een publiek onderzoek komen naar de acties van de politie.

De afgelopen dagen was er een gevoel van eenheid onder de betogers. Dit zal niet snel verdwijnen, het zal integendeel aanzetten tot nieuwe strijdbewegingen.

Protestactie in Londen