Kort & Krachtig

Iedere zaterdag publiceren we een overzicht van enkele opvallende nieuwtjes, feiten, opmerkelijke uitspraken of video’s.



De “genocide waarvan nog niemand gehoord had”?

Maandag had ‘Het Nieuwsblad’ eindelijk aandacht voor de genocide tegen de Rohingya bevolking in Birma, door de dictators omgedoopt tot Myanmar. Het artikel brengt een schets van de problemen waar die bevolking mee te kampen heeft en laat mensenrechtenorganisaties aan het woord. Zie dit artikel. Het is een uitstekend artikel waarin ook de dubbelzinnige positie van Nobelprijswinnares Aung San Suu Kyi aan bod komt. Alleen is er een probleem met de titel: dit is absoluut geen genocide waar niemand al van gehoord had. In de gevestigde media in ons land was er nog niets over vernomen. Maar het is een kwestie die heel gevoelig ligt bij migranten uit Azië. In de zomer van 2015 was er zelfs een betoging in Antwerpen om deze genocide aan te klagen.

Foto: Liesbeth
Foto: Liesbeth

Onafhankelijk onderzoek naar uitstoot van auto’s afgevoerd…

Na het Dieselgate schandaal was er een voorstel om het onderzoek naar de uitstoot van auto’s door een onafhankelijke instantie te laten gebeuren. Dit voorstel wordt echter tegengewerkt door verschillende Europese lidstaten, aldus The Guardian deze week. Het voorstel dat de EU een eigen onafhankelijk onderzoek naar uitstoot zou doen, is uit de teksten verdwenen. The Guardian liet iemand van een groene campagnegroep aan het woord: “De regeringen zijn bang om in te gaan tegen hun eigen frauderende autobouwers, uit angst dat het de industrie in eigen land een competitief nadeel zou opleveren.”



Zotte dingen

Heb jij ook drie generaties hard gewerkt (enfin, je familie veronderstellen we) en ben je toch geen miljonair? Dan heb jij volgens Theo Francken ‘zotte dingen’ gedaan. In zijn eigen gemeente, Lubbeek, is volgens hem de helft van de bevolking miljonair. Wie zich afvraagt waarom de regering met soms wel erg wereldvreemde voorstellen komt, vindt een antwoord in dit oude interview van Theo Francken uit 2014…

zottedingen



Rode neus

Maandag een sterke opinie van Saskia Van Nieuwenhove in De Morgen over de Rode Neuzencampagne van VTM. “Diezelfde politici die de hakbijl hebben bovengehaald, snoeien in de sociale zekerheid, in de plenaire tegen meer middelen voor kwetsbare kinderen stemden, steeds de terugbetaling van een psycholoog voor kwetsbare jongeren op de lange baan schuiven, … staan allemaal op de commerciële zender propaganda te voeren met een Rode Neus op. (…) Bevoegd minister Vandeurzen beklemtoont in de camera het belang van laagdrempelende zorg voor kwetsbare kinderen en jongeren. Applaus op de volkstribune. De propaganda-machinerie heeft gewerkt. Dat nét die politici kiezen voor een beleid waar budgetten verdwijnen bij jeugdwerking en laagdrempende opvanginitiatieven voor jongeren beseffen de meeste mensen niet. (…) Solidariteit zal ik altijd omarmen. Maar aan de hele show wens ik echt niet mee te doen. We worden collectief bij de neus genomen door Brussel. Daar waar de overheid verzaakt om rechten van kwetsbare kinderen te vrijwaren, gaan ze nu nog fier met de collectebus rond. Uw en mijn geld ronselend omdat ze ervoor kiezen ons belastinggeld aan andere zaken te besteden.”



Stilstand

Woensdag schreef De Tijd: “De afgelopen vijf jaar nam de filezwaarte in Vlaanderen met 35 procent toe, het afgelopen jaar alleen al was er een stijging van 15 procent, blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. Tot en met oktober stond er dit jaar gemiddeld 141 kilometer file op werkdagen, tegenover 136 kilometer in 2015. ‘Extreme files zijn een drama voor transportbedrijven’, stelt Isabelle De Maegt van de transportfederatie Febetra. Door de vele files op de Belgische snelwegen zijn vrachtwagens veel langer onderweg. Het grote Limburgse transportbedrijf H. Essers zag de gemiddelde snelheid van zijn vrachtwagens die in België onderweg zijn, dalen van 69,3 kilometer per uur in 2013 naar 64,6 kilometer dit jaar. Door de vertragingen zijn de chauffeurs van het bedrijf dit jaar al bijna 8.000 uur langer onderweg dan in 2013. Het bizarre gevolg van de gedaalde snelheid is dat transportfirma’s meer trucks moeten inzetten. ‘Chauffeurs zijn verplicht de rij- en rusttijden te respecteren’, zegt De Maegt. ‘De combinatie van de files en de rij- en rusttijden brengt nog meer vrachtwagens op de weg.'” Maar investeren in openbaar vervoer, ook goederentransport per spoor en over het water, zit er met deze regering niet in. Ze veroordeelt ons liever tot stilstand, waar zelfs de werkgevers nu dus over gaan klagen.



Cordon

Theo Francken houdt duidelijk wel van virtuele verhalen (zie hierboven). In ‘De Afspraak’ stelde hij dat er in het ‘virtuele verhaal’ van een mogelijke meerderheid van N-VA en VB wel zou bekeken worden of dit mogelijk is op gemeentelijk vlak. Commentatoren stonden meteen klaar om de kans hierop als nihil te verklaren. Bij het Vlaams Belang werd de uitspraak van Francken gebruikt om meningsverschillen aan de partijtop toe te dekken: een gemeenschappelijke vijand is daar altijd nuttig voor. Een coalitie van N-VA met VB in een grote stad of gemeente is misschien niet waarschijnlijk, maar met de rechtse retoriek van N-VA de afgelopen maanden kan je niet op voorhand zeggen dat het in een kleine gemeente of een Antwerps district niet zo ver zal komen.


Trump

Onze mening op Twitter:



Bij de dood van Fidel

Twee bedenkingen (er zijn er natuurlijk veel meer te maken):

  • Toen de Saoedische koning Abdullah kwam te overlijden, trokken heel wat hoogwaardigheidsbekleders naar zijn begrafenis. Uit ons land ging het onder meer om koning Filip. Zal dit met Fidel opnieuw het geval zijn? De discussie over mensenrechten kan toch moeilijk een probleem zijn als je weet dat het Saoedische regime politieke tegenstanders gewoon onthoofdt? Of als je weet dat vrouwen er zelfs niet met de auto mogen rijden? Er zijn beperkingen aan het Cubaanse regime, maar veel ergere beperkingen in Saoedi-Arabië vormden geen probleem om de loftrompet in de media boven te halen en onder meer de koning naar de begrafenis te sturen.
  • Een opmerkelijke contradictie: tal van gevestigde media schreven de armoede in Cuba, spijtig genoeg reëel zelfs indien beperkter dan in pakweg Haïti, toe aan het systeem in het land. Als het over armoede in de VS of Europa gaat, staan dezelfde stemmen klaar om de verantwoordelijkheid bij de armen zelf te leggen. Alleszins wordt de verantwoordelijkheid hier nooit bij het systeem gelegd.



N-VA-vakbondsman

In haar propagandafilmpje om het regeringsbeleid te verdedigen pakt N-VA uit met een ‘vakbondsman’ die tegen stakingen en acties is, eigenlijk is de man tegen vakbonden. Zijn vakbond, ACLVB, reageerde “teleurgesteld”. Een beetje zwak als een lid zegt dat hij eigenlijk tegen de vakbond is. Daar zouden ze bij N-VA ook eens mogen over nadenken. In september van dit jaar omschreef de ‘vakbondsman’ in kwestie de regering als samengesteld uit “lafaards en volksverraders.” Niet bepaald vriendelijk voor een regering waar zijn eigen partij een prominent deel van uitmaakt…

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie

Verwante artikels:

Kort & Krachtig

Kort & Krachtig

Kort & Krachtig

Kort & Krachtig

Kort & Krachtig

Kort & Krachtig