Electrabel levert geen energieoplossingen, maar energieproblemen

De schrijver van dit artikel kreeg een brief van Electrabel. De brief had als titel: “Electrabel informeert u over de evolutie van de prijzen en helpt je te besparen”. Wat na deze titel kwam, was echter minder goed nieuws.

Thierry Pierret

De brief legde uit dat er een aanhoudende stijging is van de energieprijzen. Daar werd uitdrukkelijk aan toegevoegd dat Electrabel dit tot nu toe niet heeft verhaald op de klanten en dit ook niet zal doen voor de elektriciteit. Hierna volgt snel een aankondiging van de prijsverhoging van gas onder het excuus dat de gasprijs moet worden aangepast aan de marktvoorwaarden waartegen wordt gewerkt.

Uit de brief kunnen we niet opmaken hoe die markten en hun voorwaarden ontwikkelen. We hadden nochtans wel eens willen weten waarom Electrabel net haar prijzen verhoogt op een ogenblik dat de prijzen voor fossiele brandstoffen (waaronder gas) reeds enkele maanden aan het dalen zijn.

Electrabel stelt ons “concrete oplossingen” voor om energie (en dus geld) te besparen. Daartoe stelt het ons een contract “EnergyPlus” voor waarmee 2% kan worden bespaard op gas en elektriciteit. Er wordt ons zelfs de mogelijkheid geboden om onze maandelijkse energieconsumptie te meten met een gratis dienst, de energiemeter. En wie met een domiciliëring betaalt, krijgt nog eens een jaarlijkse vermindering van 10 euro. Hierna volgde een reeks cijfers die ons meer duidelijkheid zouden moeten brengen over de tarieven voor gas en elektriciteit. Daaruit blijkt zeker niet dat we beter minder energie verbruiken. Integendeel, wie minder dan 2000 kW verbruikt per jaar zal 8,53 kW/uur betalen als normaal tarief. Wie meer dan 20.000 kW per jaar verbruikt, betaalt een euro minder: 7,30 kW/uur. Electrabel wil blijkbaar vooral de bedrijven gunstig stemmen, terwijl gewone gezinnen meer moeten betalen.

De aankondiging van een prijsstijging voor gas met 20% vanaf 1 september werd snel ingetrokken toen bleek dat dit een storm van ongenoegen veroorzaakte. Jean-Pierre Hansen, topmanager van Electrabel, stelde dat deze 20% enkel betrekking had op de basisprijs. Maar na indexering (waarop of hoe is niet duidelijk) zou de prijsstijging ‘slechts’ 3% bedragen dit jaar. Er was volgens de topman een communicatiefout gebeurd… Hij beloofde bovendien dat de maandelijkse factuur niet zal stijgen tussen september en de jaarlijkse eindafrekening (over die afrekening zweeg Hansen natuurlijk). Hij beloofde dat de prijsstijging volgend jaar “gematigd” zal zijn (wat hij daar ook onder moge verstaan). Bovendien werd geen enkele garantie gegeven voor de daaropvolgende jaren.

In sommige reclames van energieleveranciers wordt elektriciteit wel eens voorgesteld als iets magisch, als een toverkracht. Blijkbaar geldt dit ook voor de aankondigingen van prijsstijgingen. De toverfee Electrabel slaagt er in om een prijsstijging van 20% plots om te toveren in een stijging van 3%. Een stijging van 3% die bovendien met 2% daalt dankzij EnergyPlus. Niets dan goed nieuws dus? Met wiens voeten denkt Electrabel te spelen?

De realiteit is dat Electrabel haar prijzen optrekt om meer winsten te kunnen maken voor de aandeelhouders van de multinational Suez waar het deel van uitmaakt. In 2006 maakte Electrabel 2,14 miljard euro winst… Als Electrabel ontkent dat de prijsstijgingen dienen om de winsten op te drijven, dan moet het maar eens haar boekhouding en de samenstelling van haar prijzen publiek bekend maken.

LSP eist dat Electrabel onder publieke controle zou worden geplaatst waarbij de gebruikers en het personeel kunnen beslissen. Dat is de enige manier om te komen tot een transparante energiepolitiek waarbij de dienstverlening aan de bevolking centraal staat en waarbij er respect mogelijk is voor het leefmilieu.

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie