Werknemers Volvo-onderaannemer SAS Automotive gaan vijfde stakingsdag in

sas7Op maandag 2 mei kondigde de patroon de intentie aan om het bedrijf te sluiten waarbij de 199 werknemers van SAS Automotive hun job zouden verliezen. Twee maanden geleden zegde Volvo de contracten op met vijf onderaannemers, waaronder SAS. SAS maakt de dashboards en Volvo wil deze productie insourcen, zelf beginnen uitvoeren. Dit zou gefaseerd gebeuren waarbij het tegen 2019 volledig door Volvo zou gebeuren. Voor SAS Automotive de aanleiding om nu zelf hun contract vroegtijdig te beëindigen met Volvo en de werknemers op straat te zetten.

Door Bart Vandersteene

Sinds maandagmiddag 2 mei werd het werk neergelegd. Vanwege de just-in-time productie viel ook Volvo direct stil. Sinds maandagmiddag rollen er dus geen Volvo’s meer van de band. Op een gewone werkdag worden daar 1.200 auto’s geproduceerd.

Op dinsdag kwam er een eerste voorstel van de directie om de werknemers terug aan het werk te krijgen: een éénmalige opstartpremie van 500 euro. Dit bedrag werd als belachelijk beschouwd door het personeel. De volgende dag kwamen de onderhandelaars van de vakbond een nieuw voorstel voorleggen op een personeelsvergadering, namelijk een netto premie van 50 euro per gewerkte dag. Op die manier hoopt de patroon de werknemers te motiveren toch nog aan het werk te gaan, ook al weten ze dat ze binnen een paar maanden hun job kwijt zijn. Dit voorstel werd met 90% van de stemmen verworpen. Er is een grote woede onder de werknemers die zich echt als vuil behandeld voelen. De woede is van die aard dat ze serieuze toegevingen verwachten vooraleer ze bereid zijn terug aan het werk te gaan.

De werknemers weten ook dat ze potentieel een sterke onderhandelingspositie hebben. Zolang zij niet terug aan het werk gaan, wordt er in Gent geen enkele Volvo geproduceerd. Voor enkele dagen kan Volvo dit wel aan, maar mocht de staking volgende week de hele week blijven duren dan zal Volvo met een probleem zitten bij klanten die wachten op de bestelde auto’s. Deze sterke onderhandelingspositie kan gebruikt worden voor het afsluiten van een sterk sociaal plan. Maar beter nog zou de strijd gevoerd kunnen worden voor het behoud van de tewerkstelling. Als Volvo in de toekomst de dashboards zelf wil produceren dan heeft ze daar personeel voor nodig. Er is geschoold en ervaren personeel voorhanden bij SAS Automotive. Daarom is de eis dat Volvo het personeel van SAS Automotive overneemt een meer dan correcte eis die in de onderhandelingen naar voor zou moeten worden geschoven.

LSP Gent heeft elke dag solidariteitsbezoeken gebracht aan het piket. In zo’n situatie van sociale strijd is elke vorm van solidariteit welkom voor de werknemers, die ook nu tijdens het verlengd weekend 24u op 24u het stakingspiket bemannen. Iedereen die zich de komende dagen kan vrijmaken om alleen of samen met collega’s een bezoek te brengen is van harte welkom op volgend adres: Hulsdonk 4250, 9042 Gent.

sas1

sas2

sas3

sas4

sas5

sas6

sas7

sas8

 

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie