Home / Belgische politiek / Nationaal / Groene excuses voor belastingverhoging

Groene excuses voor belastingverhoging

vervuilingLiberalen die belastingen verhogen, dat komt niet goed over. En dus wordt de verhoging van de verkeersbelasting met een groen sausje overgoten. Tegelijk wordt een groot aantal auto’s, de leasingwagens die als bedrijfswagens gebruikt worden, uit de regeling gehouden. Laat de gewone werkmens maar meer betalen, is de boodschap.

De wijze waarop het voorgesteld wordt, is opmerkelijk. “Vlaanderen vergroent de verkeersfiscaliteit”, klinkt het. Wie kan daar iets op tegen hebben? Tot je gaat kijken naar wat het concreet inhoudt natuurlijk. Wie een dieselauto koopt, zal voortaan meer moeten betalen. Wie een leasingwagen van het werk krijgt, zal niet meer betalen. Althans de werkgevers zullen niet meer betalen voor een dergelijke wagen. Wie een elektrische wagen koopt, krijgt subsidies. Dat de modellen van pakweg Tesla al snel enkele tienduizenden euro kosten, geeft aan welke doelgroep hiermee bediend wordt.

De maatregel moet volgens minister Turtelboom aanzetten tot een stijging van het aantal milieuvriendelijke modellen op de Vlaamse wegen. “De bedoeling is dat je in de garage het milieuvriendelijke model kiest, zodat er minder fijn stof is in de dichtbevolkte regio die Vlaanderen is.”

Na het VW-schandaal is het opmerkelijk dat de rechtse partijen de verantwoordelijkheid voor vervuiling zomaar naar ons blijven doorschuiven met de dieseltaks van Turtelboom. Hoe kunnen wij een milieuvriendelijker auto kopen als er geen ernstige controle is op het milieuvriendelijke karakter van auto’s waardoor bedrijven als VW wegkomen met grootschalige fraude? De verschillen tussen de uitstoot en dieselgebruik bij testen en de realiteit zijn blijkbaar al langer bekend. De Standaard publiceerde er zelfs gedetailleerde cijfers over, maar toch is hier jarenlang niets mee gedaan.

Cijfers uit De Standaard van afgelopen dinsdag

Cijfers uit De Standaard van afgelopen dinsdag

In plaats van te gaan voor de productie van milieuvriendelijke wagens kiest de regering ervoor om ons te straffen voor de winsthonger van de grote bedrijven uit de sector. Wij moeten meer belastingen betalen in naam van een ‘vergroening.’ Ondertussen worden de frauderende bedrijven ongemoeid gelaten, er kwam zelfs geen verbod op de verkoop van wagens die niet aan de wettelijke normen voor uitstoot voldoen! En terwijl wij in naam van de vergroening meer zullen moeten betalen, bouwt dezelfde regering het openbaar vervoer af met een fors besparingsplan bij de NMBS.

Er is nood aan een groenere mobiliteit, dat klopt. Van de gevestigde partijen moeten we geen stappen in die richting verwachten. Ook van de klimaattop in Parijs moeten we niets verwachten, het feit dat BMW een van de grote sponsors van de bijeenkomst is maakt dat duidelijk. Wat we met de gemeenschap niet bezitten, kunnen we ook niet ernstig controleren. De volledige automobielsector moet net zoals de energiesector in publieke handen komen zodat onderzoek naar en investeringen in milieuvriendelijke alternatieven mogelijk zijn, zowel op het vlak van energie als op het vlak van motoren en infrastructuur waaronder openbaar vervoer. Er is nood aan een publieke investering in mobiliteit, dit zal ook de tewerkstelling in de sector ten goede komen.