Traditionele partijen besteden miljoenen euro aan verkiezingscampagne. LSP/MAS doet het met 3.500 euro!

De verkiezingsuitgaven van de traditionele partijen zijn enorm groot. De grote partijen geven grote affiches uit (zonder inhoud) en tal van weinig zeggende folders. Het Vlaams Belang stelde dat deze verkiezingscampagne zowat 1 miljoen euro zal kosten. De andere grote partijen doen het met gelijkaardige bedragen. LSP/MAS valt op in dit rijtje. Wij besteden immers slechts 3.500 euro voor onze verkiezingscampagne!

Met de Europese verkiezingen van 2004 was de verkiezingscampagne van LSP/MAS reeds de goedkoopste campagne, ook als we de vergelijking maken tussen het aantal kiezers en de uitgaven. Toen gaven we gemiddeld 0,3 euro uit per behaalde stem, tegenover 4 à 7 euro voor de traditionele partijen.

Ook onze verkiezingscampagne in 2006 is sober op het vlak van uitgaven. We hebben een affiche laten drukken die in alle steden wordt gebruikt. Wij werken immers niet met nietszeggende affiches waar enkel een gezicht op staat, hoogstens met nog een slogan erbij. Neen, onze affiche bevat onze belangrijkste slogans waarmee we naar de verkiezingen trekken. Het is een politieke affiche. Daarnaast publiceren we een nationaal pamflet op A3 recto verso. We produceren 3.000 affiches op formaat A1. Daarnaast zullen we beschikken over 10.000 nationale pamfletten en nog eens 15.000 lokale pamfletten in Gent.

De traditionele partijen beschikken over een veelvoud aan middelen. Het VB stelde zo’n 1 miljoen euro uit te trekken voor de campagne, nadat eerder reeds tal van pamfletten werden verspreid met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen. In Antwerpen bijvoorbeeld opende de partij verschillende lokale secretariaten om ‘zichtbaar’ te zijn in het straatbeeld. De VLD schat haar kosten voor alle campagnes op zo’n 1,5 miljoen euro. Een kleinere formatie zoals N-VA trekt 560.000 euro uit, kleine broer Spirit doet het met 395.000. De zuinigste traditionele partij is Groen met 320.000 euro.

Ondanks die grote sommen, zullen de traditionele partijen uitblinken in het "niets-zeggen". Veel vorm, weinig inhoud. Wij voeren een ander type campagne: een politieke campagne gericht op het versterken van onze partij en het mobiliseren naar de conferentie van 28 oktober waar een nieuw politiek initiatief zal worden gelanceerd.

Ondanks ons beperkt budget, vragen we u toch om ons financieel te steunen. Onze verkiezingscampagne wordt volledig gefinancierd door giften en bijdragen van leden en sympathisanten. We willen tijdens de verkiezingscampagne 3.500 euro ophalen zodat de campagne zelfbedruipend is. Aarzel niet om ook een bijdrage te leveren op rekeningnummer 001-2260393-78 met vermelding "kiesfonds".

Delen: Printen: