Staking bij de MIVB. Interview met een delegee

De buschauffeurs van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB voerden de afgelopen dagen actie naar aanleiding van een daad van agressie tegen een collega. De staking begon in Delta waar de steun voor de acties unaniem was. We spraken met een delegee bij de MIVB op Delta.

Aisha, Stefanie en Owen

Waarom is er vandaag staking aan Delta ?

Gisterenochtend (maandag 28/08) werd een monitor van Delta, die een jonge buschaffeur begeleidde bij een van zijn eerste trajecten, zeer gewelddadig aangevallen door een klant, nadat hij hem gevraagd had zijn muziek stiller te zetten.

Deze ochtend zijn de andere chauffeurs in staking gegaan, uit solidariteit met hun collega, maar ook omdat de werkomstandigheden steeds slechter worden. Een algemene vergadering van het depot Delta, in gemeenschappelijk vakbondsfront, waarop meer dan 60 personen aanwezig waren, heeft unaniem de staking gestemd.

30% van het vervoer van de volledige MIVB zou vandaag platliggen, bij Delta is dat 80%. De stakers ontmoetten vandaag de afgevaardigd directeur van human resources, die niets heeft kunnen doen, maar de chauffeurs hebben een vergadering verkregen voor morgen met Mr. Flausch, algemeen directeur van de MIVB.

Wat zijn jullie eisen?

Eerst en vooral de veiligheid! Het gaat hier niet om veiligheidsdiscours voor meer repressie, maar wij worden niet betaald om in het ziekenhuis geslagen te worden. We willen een vermeerdering van het personeel voor de dienst controle en veiligheid van de MIVB.

Vandaag beschikt de MIVB slechts over 3 voertuigen die chauffeurs kunnen komen bijstaan bij moeilijkheden, voor heel Brussel. We hebben er veel meer nodig.

We willen ook dat de politici hun beloftes houden. 8 of 9 jaar geleden hebben we in het gehele land gestaakt, samen met De Lijn en TEC, in gemeenschappelijk vakbondsfront, om oplossingen te vinden voor de veiligheidsproblemen in het openbaar vervoer.

De toenmalige Brusselse minister van mobiliteit had gewaarborgd dat er een budget zou komen om camera’s te installeren in elke bus en tram. Nochtans zijn vandaag slechts 10% van de voertuigen uitgerust in Brussel.

Daarom willen we ook een gesprek met de politieke wereld: de huidige Brusselse minister van mobiliteit om over het budget te spreken, maar ook Laurette Onckelinx, minister van Justitie, want de laatste meest gewelddadige incidenten werden gepleegd door recidivisten.

Wat is het vervolg van het programma ?

Morgen ontmoeten we de directie om onze eisen op tafel te leggen. Indien er niet aan onze eisen wordt beantwoord, zullen we overleggen met alle depots van bussen en trams wat verdere acties zullen zijn.

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie