Wereldbeker voetbal. Veel voetbal, maar vooral veel commercie

De komende dagen zullen we verder overspoeld worden met beelden en verslagen van de Wereldbeker voetbal in Duitsland. Dit is één van de belangrijkste sportevenementen op wereldvlak en ik kijk er dan ook al vol spanning naar uit. De mogelijkheid om een aantal van de beste voetballers ter wereld aan het werk te zien, is een aangenaam vooruitzicht.

Chris Newby

Het toernooi zal op televisie komen in 189 landen en zal wellicht gevolgd worden door miljarden mensen. Er worden drie miljoen toeschouwers verwacht in Duitsland.

De grote bedrijven willen uiteraard inspelen op een dergelijk groot publiek. Er wordt verwacht dat zo’n 16 miljard dollar zal besteed worden aan reclame. Het is niet verwonderlijk dat bedrijven zo’n bedrag willen uitgeven in het kader van dit toernooi. Adidas bijvoorbeeld verwacht dat het dit jaar voor zo’n 1,5 miljard dollar aan producten gelieerd aan het voetbal kan verkopen.

De impact van de Wereldbeker op New York werd duidelijk toen de VS het evenement in 1994 organiseerde. Toen waren er 452 miljoen dollar extra opbrengsten uit het evenement. Maar het gaat niet enkel om de winsten van bedrijven die direct betrokken zijn bij de Wereldbeker.

Het bedrijf Curry’s verkoopt gemiddeld om de 15 seconden een breedbeeldscherm voor televisies. Er is een toename van de verkoop met 92% op één jaar. Naast al deze bedrijven heeft ook Mastercard een exclusief contract binnen alle stadions van de Wereldbeker.

Hoe zit het echter met de voetballiefhebbers? Er wordt verwacht dat zo’n 100.000 Engelse voetballiefhebbers naar Duitsland zullen trekken. Maar slechts 8% van de bezoekerscapaciteiten in de drie eerste matchen wordt voorzien voor de gewone voetballiefhebbers uit Engeland. Het gaat dus om 4.000 tot 5.000 tickets per match.

Van de drie miljoen tickets die er in totaal beschikbaar zijn voor het toernooi, werden er 1 miljoen verdeeld onder de sponsors. Officieel liggen de laagste prijzen rond 35 euro in de eerste ronde, maar de prijzen op de zwarte markt gaan al sterk de hoogte in. Er worden zelfs tickets verkocht voor meer dan 1.000 euro! Voor de finale zijn er zelfs prijzen boven de 3.000 euro!

De openingswedstrijd van Engeland tegen Paraguay maakt ook de ongelijkheden in het wereldvoetbal duidelijk. De media bracht heel wat verhalen over de lonen in de Premier League die soms oplopen tot 100.000 pond per week. In Paraguay krijgen spelers in de eerste divisie slechts 105 pond per maand of zelfs minder. In de lagere reeksen van de Engelse competitie worden ook veel lagere lonen betaald dan in de hoogste divisie. In de 4 nationale lagere reeksen worden lonen betaald die soms amper boven het gemiddelde loon uitkomen.

De Wereldbeker maakt duidelijk hoe het voetbal wordt gedomineerd door grote bedrijven. Dat gebeurt door de uitbuiting van arbeiders die schoenen en kledij maken voor bedrijven als Adidas of Nike, of door de sponsorakkoorden met grote bedrijven zoals Coca-Cola.

De enorme middelen die vandaag aan voetbal worden besteed zouden in het belang van iedereen moeten worden gebruikt. Zowel de voetballers als de liefhebbers van het spel die toegang moeten hebben tot betaalbare tickets. Het zou ook moeten gebruikt worden voor betere faciliteiten op alle niveau’s.

Voor iedere Ronaldhino zijn er heel wat potentiële Ronaldhinos die hun talenten niet kunnen ontwikkelen omwille van een gebrek aan faciliteiten. Door het voetbal uit de greep van de grote bedrijven te trekken, zou het mogelijk worden om van de Wereldbeker echt een feest van het wereldvoetbal te maken.

Delen: Printen: