Home / Op de werkvloer / NMBS / Zorgden treinstakingen voor files in 2014?

Zorgden treinstakingen voor files in 2014?

Het fileleed op de wegen neemt toe. Dat blijkt uit de filecijfers van Touring voor 2014. Gedurende meer dan 1.000 uur stond er meer dan 100 kilometer file. De media waren er ook snel bij om de reden hiervoor te geven.

Geert Cool

Zo lazen we in De Standaard (8 januari): “De drie treinstakingen in december hebben van 2014 het zwaarste filejaar ooit gemaakt.” En nog: “Vooral de treinstakingen drukken hun stempel op de filecijfers van 2014, blijkt uit de filebarometer van Touring. In de top vijf van langste files palmen ze drie plaatsen in. De ergste is die van 11 december, een dag na de staking van de treinbestuurders. Die was nauwelijks aangekondigd en had iedereen verrast. Op de Belgische wegen stond er toen in totaal 377 kilometer.”

treinstakingen

Dit bericht vond ik vreemd. Op de stakingsdagen was ik aanwezig op tal van stakersposten. Het viel telkens op hoe rustig het op de weg was. Op 15 december was de enige drukte die ik opmerkte aan het Wijnegem shoppingcenter, en het waren geen werkwilligen die daar hun dag doorbrachten. Hoe komt De Standaard dan aan de uitspraak dat de stakingen voor het ergste filejaar ooit zorgden?

Op het internet is het niet moeilijk om de gegevens van Touring terug te vinden. Het oorspronkelijke persbericht vermeldt een top 15 van ergste files. Daarin is evenwel geen sprake van 24 november, 1 december, 8 december of 15 december. Het persbericht van Touring stelt dat de meest filegevoelige dagen de ochtendspits op dinsdag en donderdag zijn alsook de avondspits op donderdag en vrijdag. Dat werd ook in 2014 bevestigd. Dat enkele van die dinsdagen na maandagstakingen vielen, is blijkbaar voldoende om de dinsdagfiles ook meteen aan die maandagstakingen toe te schrijven.

stakingen

De enige stakingsdag die we in de lijst terugvinden is 11 december, toen staakte een vakbond van treinbestuurders (het was in tegenstelling tot wat De Standaard schrijft niet een dag na die staking). Maar er waren volgens de informatie van Touring die dag eveneens veel incidenten.

Op de regionale en nationale stakingsdagen was het opmerkelijk rustig op de weg. Dat komt omdat er op die dagen niet alleen bij het spoor werd gestaakt, maar ook in andere sectoren. Telkens werd verkeerschaos aangekondigd, maar die bleef uit. Ook bij de nationale vakbondsbetoging van 6 november was dit het geval. Is het om de aankondigingen van verkeerschaos voor de acties te rechtvaardigen dat nu een loopje met de feiten wordt genomen door het fileleed aan de stakingen toe te schrijven?

Het fileleed geeft overigens net aan waarom het belangrijk is om te investeren in degelijk openbaar vervoer, iets wat de regering weigert te doen. Het beleid kiest ervoor om meer middelen te besteden aan bedrijfswagens dan aan openbaar vervoer. Als vervolgens de wegen dichtslibben en er bij de minste incidenten (regen, sneeuw, ongevallen, …) ellenlange files staan, heeft een krant als De Standaard dan nog het lef om dat toe te schrijven aan het spoorpersoneel.