#1dec. Interview met ACOD-afgevaardigde bij De Lijn in Destelbergen

Interview met Jeffrey Naessens, vakbondsafgevaardigde ACOD bij De Lijn (Destelbergen).

door Wouter W.

Wat is jullie motivatie om vandaag massaal in staking te gaan?

“Naast de besparingen van de Federale Regering, zijn ook de besparingen bij De Lijn (op Vlaams niveau) een reden waarom we hier staan. Er zou in 2015 immers 35 miljoen euro moeten bespaard worden bij De Lijn (61 miljoen euro in 5 jaar). Zowel het personeel, als de gebruikers van ons vervoer zullen de dupe zijn. De werknemers verliezen een CAO die garantie op weekendwerk regelt, wat in de praktijk voor heel wat werknemers tot loonverlies zal leiden. De ticketprijzen zouden omhoog gaan tot een prijs van 3 euro per ticket (op de bus en in voorverkoop), wat de gebruikers niet zal aanmoedigen om verder van onze diensten gebruik te maken. Dit terwijl er een groot mobiliteitsprobleem bestaat.”

Jullie hebben een groot piket, hoe goed wordt de staking opgevolgd?

“Heel goed, bijna iedereen is in staking vandaag. Wie vandaag aan het werk is, zijn mensen die in opzeg zijn voor hun brugpensioen. Er is dus een grote bereidheid om actie te voeren tegen deze besparingen. Vanaf 16 december, de dag na de grote nationale algemene staking, kunnen we ook verder in staking gaan tegen de besparingen bij De Lijn. Afwachten dus of we van onze stakingsaanzeg gebruik zullen moeten maken.”

Verwacht je dat de regeringen toegevingen zullen doen?

“Wellicht hebben ze ingecalculeerd dat ze enkele toegevingen zouden moeten doen. We hebben twijfels of de regering wel zal vallen. Maar de staking is succesvol en er moet dus iets veranderen. Als Liesbeth Homans (N-VA) zegt dat ze ‘niet onder de indruk is’, dan motiveert ze me om mijn wekker de volgende keer nog een half uur vroeger te zetten. De nationale algemene staking van 15 december gaat groot zijn. We hopen op grote aanpassingen, zoals de pensioenregeling. Het is onrechtvaardig dat sommige mensen nu i.p.v. op 55, pas op 62 jaar (vervroegd) in pensioen kunnen. We merken dat jongeren iets minder wakker liggen van de besparingen op pensioenen. Dat is jammer, we willen ook hen bewust maken dat gevolgen erg negatief zijn voor de periode na hun loopbaan. Voor de werkgevers zullen kosten toenemen, voor de maatschappij ook, want meer mensen zullen in het tweede deel van hun loopbaan ziek worden door de hoge werklast op een oudere leeftijd.”

Een regering die werknemers vertegenwoordigt, hoe zou die openbaar vervoer moeten organiseren?

“Ten eerste zou zo’n regering het openbaar vervoer goedkoper of gratis moeten maken. We hebben schrik voor het jaar 2019, want dan komt er wellicht een volledige privatisering van het openbaar vervoer. In Nederland leidde dit al tot ticketprijzen van 7 à 8 euro. Ook voor de arbeidsvoorwaarden zou dit een achteruitgang betekenen. Openbaar vervoer moet daarom publiek georganiseerd worden. Zo kan er én een goed uitgebouwd dag- en nachtnetwerk zijn, én goede arbeidsvoorwaarden voor de werknemers én openbaar vervoer voor iedereen (niet enkel voor degene die het kunnen betalen).”

Een vraag die dan dikwijls gesteld wordt: hoe kan je dit betalen?

“De besparingen zijn eenzijdig gericht op de mensen die afhangen van een job. Bedrijven maken veel winst en betalen bijna geen belastingen op die winst. De notionele interestaftrek dient daarom te verdwijnen. Een vermogensbelasting kan ook middelen genereren. Het debat vandaag gaat echter alleen nog over een vermogenswinstbelasting. We zullen zien dat bedrijven plots ‘geen winst meer zullen maken’ wanneer het ingevoerd wordt. Dus meer is nodig…”

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie