Delhaize. Personeel in de uitverkoop, aandeelhouders vieren feest

Pamflet van LSP voor op stands en campagnemomenten. PDF-versie

Wist je dat:

  • Delhaize in België vorig jaar 5,071 miljard euro omzet had, een stijging met 4% tegenover 2011?
  • Het personeelsbestand van Delhaize in dezelfde periode met 1% daalde?
  • Delhaize in België vorig jaar 187 miljoen euro winst maakte?
  • Delhaize in 2012 140 miljoen euro fiscale kortingen genoot en aan een belastingtarief van 0,15% kwam?
  • De aandeelhouders vorig jaar 11% meer dividend kregen en in totaal 160 miljoen euro toegestopt kregen?
  • Topman Pierre-Olivier Beckers vertrok met een gouden parachute van 7,6 miljoen euro?
  • De nieuwe topman Frans Muller in 2013 – hij werd aangesteld op 8 november – 280.000 euro kreeg?
  • Een kassierster van Delhaize met 10 jaar dienst meer dan 12 jaar moeten werken om evenveel te verdienen als Muller op nog geen twee maanden tijd?

Warenhuisketen Delhaize richt een sociaal bloedbad aan. 2500 personeelsleden dreigen hun job te verliezen. Zij worden in de uitverkoop gezet. Niet alleen zouden 14 winkels sluiten, in andere winkels zou ook personeel verdwijnen. Bovendien wil de directie dat wie blijft, minder verdient en minder voordelen zoals pauzes kent. Voor het personeel betekent dit: minder collega’s, minder loon en minder pauze. Voor de klanten: minder dienstverlening.

Niet de lonen van het personeel zijn het probleem, maar wel de winsthonger van de aandeelhouders. In naam van de concurrentiepositie – lees: de winsten voor de aandeelhouders en de bonussen voor de topmanagers – wordt geprobeerd om van de warenhuizen een lageloonsector te maken met personeel dat 7 op 7 inzetbaar is, niet eens een zondagsvergoeding krijgt en op het einde van de maand met een aalmoes moet overleven.

Als de directie van Delhaize hiermee wegkomt, zullen andere bedrijven uit de sector volgen. Waar eindigt deze neerwaartse spiraal van onze lonen en levensstandaard? Willen de werkgevers en topmanagers ons straks aan Chinese voorwaarden laten werken? Een aanval op de koopkracht treft ook de warenhuizen, deze sector is erg gevoelig aan crisis en dalende koopkracht.

We mogen dit niet laten gebeuren. Protest is noodzakelijk en mogelijk. Het ongenoegen tegen het sociale bloedbad bij Delhaize is bijzonder groot. Het zal er op aankomen om dit ongenoegen ook te organiseren en collectief – met personeel en klanten – duidelijk te maken dat we dit niet aanvaarden.

In en rond de winkels kan met petities en raamaffiches gewerkt worden, bijvoorbeeld in de aanloop naar een nationale actiedag met betogingen voorbereid door een nationale bijeenkomst van personeelsleden en sympathisanten die het protest mee willen organiseren. Het zou een opstap kunnen zijn naar grootschaliger nationale acties, waaronder een staking in de volledige sector.

– Opschorting van de plannen van de directie: voor het behoud van iedere job, handen af van de lonen!
– Voor betere arbeidsvoorwaarden en de uitbouw van syndicale delegaties in de franchise-winkels! Harmonisatie naar boven van de arbeidsvoorwaarden en lonen in de hele sector!
– Voor een actieplan met een nationale actiedag en betogingen waarvoor wordt gemobiliseerd door personeel en klanten (bijvoorbeeld gecombineerd met een petitie- en affichecampagne) voorafgegaan door een nationale bijeenkomst van personeelsleden en sympathisanten en als stap naar een 24-urenstaking in de volledige sector

Foto door Collectif Krasnyi

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie