Festivals worden onbetaalbaar

120 euro voor Rock Werchter, 59 euro voor een dagticket. 108 euro voor Pukkelpop, 53 euro door een dagticket. En dan heb je nog geen vettige hamburger of een lauw pintje gekocht op het festivalterrein. Je eigen drank meebrengen, zelfs al is het een fles water, is verboden op het festivalterrein.

In België zijn 80 à 90% van de pop- en rockevenementen verbonden met de multinational Clear Channel. Dat bedrijf beheert de organisatie van concerten en alles wat erbij komt zien (publiciteit, contact met de media,…). Het bedrijf controleert niet alleen de grote festivals, maar heeft ook een aanzienlijke hoeveelheid aandelen opgekocht van het Sportpaleis in Antwerpen en van Vorst-Nationaal. De concurrentie, zoals die vroeger bestond met Beach-Rock, wordt van de kaart geveegd. Zo is Clear Channel erin geslaagd om geleidelijk een monopoliepositie te verwerven.

De rol van Clear Channel bij de prijsstijgingen van de tickets is enorm. Het bedrijf zelf beweert dat we te lang ‘verwend’ zijn geweest met te lage inkomprijzen… Tien jaar geleden betaalde je voor Pukkelpop nog 1.000 BF (27 euro) et voor Rock Werchter 1.250 BF (31 euro).

Vandaag wordt de winstmaximalisatie ten top gedreven door de prijzen voor één dag te verdubbelen en de duur van festivals te verlengen. Een week voor Werchter is er nu ook TW Classics, om de kosten voor het opstellen van de infrastructuur te beperken.

De eerste slachtoffers van de winsthonger van multinationals zoals Clear Channel zijn vooral jongeren die tijdens de vakantie moeten bijklussen om naar een festival te kunnen gaan. Bovendien wordt uitdrukkelijk gemikt op een nieuw publiek, dat van de iets oudere betere tweeverdieners die over meer financiële middelen beschikken om te voldoen aan de winsthonger. Dat is de uitdrukkelijke doelstelling van TW Classics.

Voor ons zijn cultuur en muziek geen koopwaar. De artiesten zijn geen beursgenoteerde cijfers en festivals zijn er niet om winst uit te slaan, maar in de eerste plaats om jongeren (of iets oudere jongeren…) te laten genieten van hun favoriete muziek. Breken met de winstlogica kan enkel als we breken met het kapitalistische systeem. Ook onze ontspanningsmogelijkheden te vrijwaren, moeten we strijden!

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie