MIVB: Vanhengel stelt privatisering ter discussie

De Brusselse minister van financiën, Guy Vanhengel (VLD), stelt een mogelijke privatisering van de openbare vervoersmaatschappij MIVB ter discussie. Vorige donderdag verklaarde hij voorstander te zijn van een opsplitsing van de MIVB in twee delen, waarbij één deel zou kunnen werken met verschillende formules van ‘partnerschap’, ook met de privé. Hierdoor wordt een gedeeltelijke privatisering op de agenda geplaatst.

Vanhengel verklaarde dat de MIVB zou kunnen worden opgesplitst in twee juridische eenheden: één voor de exploitatie en één voor de investeringen. De exploitatie zou volgens Vanhengel tot de publieke sector moeten blijven behoren, maar voor de investeringsmaatschappij zou dit niet gelden.

De investeringsmaatschappij zou zich op basis van verschillende vormen van partnerschap ook tot de privé kunnen richten. Hiermee wil Vanhengel de privé op een sluipende wijze ingang doen vinden bij de MIVB, wellicht om later grotere delen van de MIVB te kunnen uitverkopen aan de privé.

Bij de MIVB is er al enige tijd discussie over het opsplitsen van het bedrijf, eerdere discussies gingen vooral over het opsplitsen van de exploitatie in drie delen: trams, bussen en metro. Daarbij wordt die verdeling vooral gebruikt om de eenheid onder het personeel te breken.

De opdeling van de MIVB en de mogelijke gedeeltelijke privatisering moeten worden verworpen. Indien de plannen van Vanhengel concreet worden, is verzet noodzakelijk. Openbaar vervoer moet ten dienste van de bevolking staan, niet ten dienste van de winst. Bovendien kan gevreesd worden voor de positie van het personeel als er een gedeeltelijke privatisering komt.

Delen: Printen: