Waarom geen gratis Speedy Pass voor iedereen?

Harde tante Liesbeth Homans wil haar voorstel om buitenlanders in Antwerpen meer te laten betalen voor dienstverlening dan toch doordrukken. Een eerste voorstel werd door de provincie verworpen wegens strijdig met de wet. Nu lanceert Homans andere pistes om toch haar gelijk te krijgen: een ‘Speedy Pass’ waarbij vreemdelingen die meer betalen sneller ingeschreven worden. Ook denkt ze aan extra kosten voor vertalingen van documenten. Aan gratis en degelijke dienstverlening voor iedereen wordt niet gedacht.

Lange wachtrijen en tekorten bij de inschrijving van vreemdelingen hebben het stadsbestuur op geen enkel ogenblik aangezet tot het idee om meer personeel in te zetten. Neen, het probleem lag volgens De Wever en Homans niet bij de dienstverlening die de vraag niet aankon. Het probleem was de toevloed van vreemdelingen en dus moeten die maar extra betalen. Het voorstel om een inschrijving aan het vreemdelingenloket 250 euro te laten kosten, werd evenwel van tafel geveegd door de gouverneur van de provincie Antwerpen.

Nu komt Homans terug met voorstellen om dat te omzeilen. Zo lanceert ze het idee van een snelloket voor wie daar extra voor wil betalen. Een ‘Speedy Pass’ die vreemdelingen met voldoende middelen voortrekt. Wie fors meer betaalt, zou dus meer dienstverlening van de gemeente kunnen krijgen. Blijkbaar was de N-VA-schepen erg onder de indruk van de overigens weinig gebruikte ‘Speedy Pass’ bij Walibi waarmee wie extra betaalt niet in de wachtrij moet staan. Dergelijke ongelijkheid hoort nu eenmaal bij de kern van het neoliberale N-VA-denken.

Een ander voorstel van Homans is om na te gaan in welke mate het vertalen van documenten niet duurder kan gemaakt worden. De extra taks van 250 euro voor een inschrijving aan het vreemdelingenloket werd afgevoerd omdat er wettelijk geen onderscheid mag gemaakt worden tussen vreemdelingen en niet-vreemdelingen. Door extra geld te vragen voor het vertalen van documenten zou dat omzeild worden, de maatregel zou immers voor ‘iedereen’ gelden. In de ijver om toch maar extra belastingen op te leggen, gaat de N-VA bijzonder ver.

Homans geeft meteen de reden hiervoor mee: “We hebben weinig geld en moeten inkomsten genereren.” Er zijn verschillende mogelijkheden daartoe: het geld zoeken waar het zit of het geld zoeken waar het niet zit. N-VA kiest voor de laatste optie en zet volop in op GAS-boetes (die 1,25 miljoen euro inkomsten moeten genereren) en dus ook op extra taksen voor vreemdelingen. Waarom zou N-VA de rijken meer laten betalen als het geld ook bij de armsten kan gezocht worden?

Wij zijn het daar uiteraard niet mee eens. In plaats van tekorten in de dienstverlening op de gebruikers ervan af te wentelen en ongelijkheid te creëren tussen wie het kan betalen en wie dat niet kan, moet de dienstverlening net uitgebreid worden. N-VA houdt het steeds op het anders verdelen van de tekorten, zo wil de partij het tekort aan sociale huisvesting opvangen door wie de taal onvoldoende spreekt uit te sluiten. Hetzelfde gebeurt nu met de inschrijving van vreemdelingen. In plaats van voldoende personeel en middelen hiervoor te voorzien, wordt gekozen voor een onderscheid tussen rijk en arm. Wie voldoende geld heeft, wordt sneller geholpen. De anderen moeten maar wat langer wachten – want er komt natuurlijk geen extra personeel voor dat snelle loket waardoor de ‘normale’ wachtrij nog langer zal worden.

Als de stad Antwerpen met een tekort aan middelen kampt, is dit niet toe te schrijven aan vreemdelingen die zich inschrijven, mensen die een sociale woning willen betrekken of ouders die hun kinderen in de eigen buurt naar school willen sturen. Zij zijn niet verantwoordelijk voor een beleid dat jarenlang is meegestapt in de financiële speculatie van de Gemeentelijke Holding of de schandalige afbetaling van stadsschulden die niet onze schuld zijn. Zij zijn evenmin verantwoordelijk voor het feit dat het stadsbestuur er al jarenlang alles aan doet om het leven van wie rijk is en voldoende middelen heeft nog aangenamer te maken ten koste van al de rest. Er is nood aan een stedelijk bestuur dat in haar dienstverlening aan de bevolking iedereen zonder onderscheid recht geeft op een ‘Speedy Pass’ met degelijke en snelle dienstverlening waarvoor voldoende personeel en middelen worden voorzien.

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie