Voetbalclubs onderhevig aan speculatie. Geldbejag haalt het van de sport

Op de Antwerpse voetbalvelden valt er weinig spektakel te noteren, ernaast des te meer. Na megalomane plannen van allerhande dubieuze zakenlui, lijkt nu een even megalomaan plan van het stadsbestuur in de maak. Er wordt gezocht naar een andere ploeg om naar Antwerpen te komen. Of beter gezegd: naar zakenlui die willen investeren in een nieuwe ploeg die het stamnummer van een andere ploeg inpikt. De supporters worden in deze niet gehoord.

Voetbal is bij uitstek een volkse sport waarbij duizenden mensen iedere week hun ploeg aanmoedigen, liefst in eigen buurt. Ploegen worden gemaakt door hun supporters, maar het sportieve element en de rol van de supporters worden in het debat vandaag zoveel mogelijk vermeden. “Voetbal gaat om geld”, vatte Jos Verhaegen samen.

Erger zelfs, sporteconoom Trudo Dejonghe merkt op dat de supporters in Antwerpen een “probleem” vormen: “Er is in Antwerpen een probleem met de fans. De supporters van de Antwerpse ploegen komen minder dan elders uit de middenklasse, met hooliganisme als gevolg.” Het feit dat gewone mensen naar de voetbal gaan, zou ook voor sponsors minder interessant zijn. Het doet denken aan de ontwikkelingen in het wielrennen waar een volkse gebeurtenis als de Ronde van Vlaanderen stilaan wordt omgetoverd tot een rondrit langs VIP-tenten die wel interessant zijn voor sponsors.

Voetbalploegen zijn steeds meer verlengstukken van de belangen van grote investeerders en speculatief kapitaal. Het zorgt ervoor dat de lokale verankering verdwijnt. Topploegen komen in handen van investeerders uit Quatar (Paris Saint Germain) of Rusland (Monaco, Chelsea) die meteen een hele ploeg opkopen. Het lijkt erop dat het Antwerpse stadsbestuur een gelijkaardige operatie wil doorvoeren, er wordt gezocht naar investeerders en een topploeg die verdwijnt waarbij het stamnummer kan ingepikt worden. Een Antwerpse topploeg zou volgens burgemeester De Wever interessant zijn, onder meer voor de citymarketing.

De aankondiging dat Zulte-Waregem mogelijk naar het Kiel zou trekken, botste terecht op protest bij de supporters van zowel Zulte-Waregem als Beerschot. De aankondiging bleek op een misverstand te berusten. Zulte-Waregem zou overwegen om Europese wedstrijden in Antwerpen te spelen (omdat het Regenboogstadion niet aangepast is) en CEO Decuyper ziet wel iets in een Antwerpse topploeg omdat hij meent dat er in Zuid-Westvlaanderen onvoldoende mogelijkheden zijn om uit te groeien tot een stabiele topploeg. Een fusie van Zulte-Waregem met Kortrijk zou een stamnummer vrijmaken dat Decuyper mee naar Antwerpen kan nemen.

Het zal de sportliefhebber al opgevallen zijn: nergens in deze discussie gaat het over sport. Het gaat enkel om zakelijke belangen en geldbejag. Daar hebben de Antwerpse supporters van beide ‘ploegen van ’t stad’ al ervaring mee, de afgelopen jaren was er een komen en gaan van zakenlui die uiteindelijk hebben gezorgd voor het failliet van Germinal Beerschot en een onzekere toekomst voor FC Antwerp. Patrick Decuyper zou niet misstaan in de reeks investeerders, De Tijd omschrijft hem als: “Flamboyant, joviaal en hyperambitieus, maar ook ongeduldig, onervaren en grootsprakerig.” Zijn bedrijf, Enfinity, was een tijdlang de hoofdsponsor van Zulte-Waregem maar kent problemen omwille van een poging tot te snelle groei. De Tijd: “Het dolle groeiverhaal stopte in 2011, toen Enfinity een nettoverlies optekende van 26,6 miljoen euro. Decuypers nieuwe initiatief, de klantenkaart YU.card, raakt niet van de grond.”

Burgemeester De Wever en zijn ploeg trekken aan de kar om een stamnummer en ploeg te vinden die Antwerpen op de kaart kan zetten. Daarvoor werd gesproken met ‘potentiële investeerders uit het Antwerpse zakenleven’. Christian Van Thillo van De Persgroep zou daarin het voortouw nemen, maar zou zelf geen geld investeren. Alleszins is het nog niet duidelijk welke dubieuze investeerders De Wever en co uit hun hoed willen toveren om in naam van de citymarketing een voetbalploeg te creëren. Wel duidelijk is dat het geklungel en gemarchandeer aan de top niet wordt geapprecieerd door de supporters. Het wordt tijd dat de steeds toenemende greep van de commercie en speculatie op onze sport een halt wordt toegeroepen.

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie