BRUSSEL. Verslagen en foto’s van piketten in het zuiden van Brussel

Stéphanie (Brussel)

De algemene staking werd ook in Brussel goed opgevolgd. We trokken in het zuiden van de hoofdstad naar enkele piketten om onze steun te betuigen.

Aan de NMBS was er een sterk piket. Het ongenoegen bleek uit het grote aantal aanwezigen op het piket. Nochtans worden oude maatregelen (zo is er een regel uit 1981) terug boven gehaald om de solidariteit en de staking te ondermijnen. Die oude maatregel houdt in dat een personeelslid van de NMBS op een ogenblik van staking zich in gelijk welk Belgische station mag aanmelden om daar zijn/haar arbeidsuren te presteren en daarvoor een loon te krijgen. Dat heeft niet gepakt. De woede onder het spoorpersoneel is blijkbaar sterker dan de manoeuvres van regering en directie.

Bij een vestiging van Inbev had zowat iedereen het werk neergelegd. Die actiebereidheid werd versterkt door het herstructureringsplan dat afgelopen september werd voorgesteld en waardoor 240 jobs zouden verdwijnen.

Bij Imtech in Anderlecht werd ook 24 uren gestaakt. Daar werd onder meer geklaagd over de druk van hun baas. Het doen en laten van het personeel dat op de baan is wordt systematisch opgevolgd. Daar werd al zeven dagen tegen gestaakt, maar het systeem om het traject van alle auto’s permanent in kaart te brengen en te volgen werd in stand gehouden.

Het bedrijf AutoVision, een onderaannemer van Audi, bestaat nog maar vier jaar in Brussel. Er werken 350 jonge arbeiders die tegen slechte voorwaarden en een laag loon (5 tot 6 euro minder per uur dan bij Audi) moeten werken. Bij zowel AutoVision als Audi werd ook geprotesteerd tegen de onhoudbare werkdruk.

Audi

Imtech

InBev

Brussel X

Zuidstation

Delen:
Printen:

Steun ons: plaats uw boodschap in onze mei-editie!

Voorpagina van De Linkse Socialist

Uw boodschap in onze mei-editie